animace siluet animační technika 6.díl druhy animace klasická animace lotte reiniger

6.díl: Animační techniky – animace siluet

Ačkoliv se rozhodně nejedná o nejrozšířenější animační tehcniku, řadíme animaci siluet mezi ty nejpoetičtější cesty jak vyprávět animovaný příběh. V anglickém jazyce byste tento druh animace hledali pod slovy silhouette animation, u nás se ještě můžete setkat s lehce zavádějícím označením stínové divadlo.

 

Historie a princip animace siluet

Tento druh plonšné 2D animace, v níž jsou animované postavy podsvícené a je viditelná pouze jejich silueta. Tato technika je má kořeny v tradičním stínovým divadle, které pochází ze zemí jako je Indonésie, Malaysie, Thajsko či Kambodža. Ve světě animace je však složité říci, kdo animaci siluet vymyslel dříve, jelikož principy této techniky objevilo hned několik tvůrců najednou. Nejranější zmínky však pochází z května roku 1909, kdy vznikl krátký animovaný film britského filmového tvůrce Charlese Armstronga The Sporting Mice. Tento snímek se ale bohužel nedochoval. I přesto ale tentýž autor vytvořil o rok později další krátký animovaný film The Clown and His Donkey a ten se již zachránit podařilo.

Lotte Reiniger

Nejvýznamnějším tvůrcem animace siluet se ale nakonec stala německá umělkyně Lotte Reiniger. Ta tuto techniku dovedla téměř do fáze, jakou ji známe dnes. Jejím prvním silhouette filmem se stal The Ornament of the Enamoured Heart z roku 1919, poté následovala Cinderella Fly z roku 1922 a celovečerní snímek Dobrodružství prince Achmeda z roku 1926.

This slideshow requires JavaScript.

Jak klasická animace siluet vzniká?

S největší pravděpodobností se s animací siluet setkáme jako s počítačovou animací. Nicméně pojďme si nastínit, jak probíhala animace siluet dříve. Velmi důležitým a nepostradatelným pomocníkem při animaci siluet byl pauzovací papír a horní svícení. Právě díky osvětlení scény ze shora mohl vzniknout efekt „stínového divadla“. Avšak ta nejdůležitější pomůcka, která se využívala nejen u této techniky, byla tehdejší novinka multiplánová kamera, kterou Lotte také vymyslela a jako první ji začala používat pro své animované filmy. Tato novinka měla obrovské rozměry a umožnila tvůrcům a jejím animátorům vytvořit několik plánů (vrstev), ze kterých byl snímaný záběr rozdělen.

Autorka Lotte Reiniger později v 70.letech používalav rámci svícení animační scény i barevné filtry (sépiové či červené zabarvení).

Ukázka tvorby Lotte Reiniger:

Aktuální tvorba animace siluet v digitální podobě:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *