Adam Elliot – režisér filmu Mary a Max dnes slaví narozeniny!

Australský režisér animovaných filmů Adam Elliot přišel na svět den po Novém roce. Dnes je tomuto nezaměnitelnému tvůrci 46 let. Do paměti pronikl širšímu publiku s celovečerním loutkovým filmem Mary a Max (2009). Jeho největší úspěchy ale začaly roku 2004, kdy získal ocenění za nejlepší krátký animovaný film od Academy Award se snímkem Harvie Krumpet. Tuto a dalších více jak sto cen získal za svou dosavadní tvorbu.

Ačkoliv Adam Elliot své filmy dávno neanimuje, patří mezi nevýznamnější osobnosti ze světa animovaného filmu. Jeho tvorba je charakteristická nejen svým výtvarným stylem. Z Elliotovy tvorby vyzařuje značná dávka ironie, sarkasmu a černého humoru, který máme my tolik rádi. Proto se stal tento tvůrce pro svět animace ikonou a vzorem. A kdo byl v rámci posledního Anifilmu na setkání s tímto autorem, může s námi jedině souhlasit, že jde opravdu o výjimečného a inspirativního umělce.

A teď několik řádků o Adamu Elliotovi. Adam Elliot je Australan jak se patří a jeho angličtina nám to náležitě připomíná. Ještě než se s rodinou přestěhoval do velkoměsta Melbourne, žili na farmě, která se před svým krachem zabývala chovem krevet (že by se Bubba z Forresta Gumpa inspiroval?). Adamův otec byl akrobatický klaun a maminka kadeřnice. Společně měli ještě další tři děti. A jak už to tak s umělci bývá, v dětství byl plachý Adam plný kreativních nápadů a vyjadřoval je především skrz kresbu a různé nalezené předměty, které přeměnoval k obrazu svému.

Nicméně Adam chtěl být veterinářem. Přijímací zkoušky byly ale příliš těžké a tak ho osud stejně svědl k umění. Tomu se věnoval na soukromé chlapecké škole, kde se pilně věnoval různým uměleckým disciplínám. Velmi ho oslovilo herectví a tak navštěvoval divadelní spolek. Na jevišti se zbavil svého ostychu a také využil svou vrozenou nemoc v podobě fyziologického třesu, který se projevoval při vyčerpání, prochlazení či hladu. Ačkoliv ho tento koníček velmi naplňoval, my již dnes dobře víme, že jeho místo bylo ještě trochu jinde. V roce 1996 začal studovat na Victorian College of the Arts, kde se zaměřil na studium animovaného filmu. Na této škole vznikl jeho první stop-motion film Strýc (Uncle). Je to neuvěřitelné, ale Elliot získal hned na začátku své filmové dráhy četná ocenění, která se pak už jen kupila. Od této chvíle, kdy tvůrcův první film získal taková uznání, měl Elliot volné ruce a mohl se naplno věnovat své umělecké tvorbě. Tomu říkáme sen!

Nedlouho na to vznikly další Elliotovy animované poklady jako je Bratranec (Cousin), Bratr (Brother) či Harvie Krumpet. Tento krátký film se každému fanouškovi vryl do paměti nejen pro kouzelný hlas vypravěče, který patří oblíbenému herci Geoffreymu Rushovi. Film získal Oscara za nejlepší krátký animovaný film. Po těchto krátkometrážních filmech vznikl také Elliotův první (a zatím poslední) celovečerní snímek Mary a Max a jeho nedávné dílo Arnošt Piškot (Ernie Biscuit).

Hlavním pojítkem všech Elliotových filmů je především empatie a podrobný rozbor blízkých lidí, kteří se vyskytují v umělcově životě. Možná právě upřímnost, která se nás při sledování jeho filmů dotýká, je to, co nás tolik přitahuje a baví.

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *