Jan Švankmajer - animace plastelíny, clya animation - Možnosti dialogu

Animace plastelíny

Jan Švankmajer - animace plastelíny, clya animation - Možnosti dialoguneboli clay animation (nebo také modelace)

Druh animace, jejíš princip spočívá v animaci tvarovatelné hmoty (plastelíny, moduritu či keramické hlíny) přímo pod/před kamerou. Figurky jsou vyrobeny často ze španělské plastelíny a obvykle mají drátěnou kostru (někdy mají latexový či již zmíněný moduritový základ), aby se jimi lépe manipulovalo, oči jsou většinou z nalakovaných korálků.

Protože se plastelína vyrábí jen v několika odstínech, je třeba si potřebnou barvu namíchat, což se dělá v obyčejném mlýnku na maso. Když třeba chcete růžovou plastelínu, hodíte do mlýnku červenou a bílou. Důležité figury se vyrábějí hned v několika kusech, protože jsou hodně namáhány, plastelína se stálým pohybem opotřebovává a časem okorává.Také části figur se vyrábějí několikrát. Při každé nové fázi wallace a gromit ještě z plastelínyse s figurkou hýbe a pokaždé se musí plastelína vyhladit navlhčenými prsty.

Mezi známé tvůrce patří Will Vinton, který dává přednost realističtějšímu zpracování animace plastelíny. Za to forma Jana Švankmajera je o dost odlišnější (např.Tma, světlo, tma). Abstraktnější podání animace plastelíny můžeme také vidět u Václava Mergla (Homunkulus).

Na první pohled rozpoznatelný styl má i Nick Park se svými Creature Comforts, které se drží od roku 1989 do dnes. Ještě více známým dílem Nicka Park je série filmů s Wallacem a Gromitem (1994) či Slepičí úlet (2000). U Wallace a Gromita dnes však již nejde o plastelínové loutky ale o latexové.

This slideshow requires JavaScript.

Jak na plastelínovou animaci:

 Clay animation také v podání Jana Švankmajera:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *