animace plastelíny clay animation druhy animace animační techniky animuj.cz

Animace plastelíny

Tato animační technika má velmi blízko ke klasické loutkové animaci, ale jak nám sám název animace napovídá, hlavním poznávacím znamením je právě plastelína. Možná právě animace plastelíny bude to pravé pro váš film. Jak ale začít? Máme po vás hned několik rad!

Co je animace plastelíny?

Pod tímto pojmem si můžeme představit téměř vše, co je vyrobeno z plastelíny. Pro začátek si ale udáme několik známých filmů, které vznikly touto stop-motion technikou. Nejznámnějším příkladem budou animované filmy s Wallace a Gromitem, které vznikly ve studiu Aardman (Anglie, Bristol). Oproti klasické loutkové animaci, při níž loutky vyrábíme z rozličných materiálů jako je silikon, polyuretanová hmota, latex, plsť, dřevo atd., použili tvůrci Wallace, Gromita a dalších postav především speciální plastelínu, která je určena pro profesionální animaci.

This slideshow requires JavaScript.

Jaký typ plastelíny koupit?

Zvolíte-li animaci plastelíny, nemusíte ihned investovat do drahých animačních hmot. Jestliže jste úplný začátečník, vyzkoušejte si vlastnosti plastelíny na klasické modelíně, kterou koupíte v každém papírnictví či větším supermarketu. Nemusíte zatím pracovat ani s animační kostrou. Berte ale modelínu s rezervou. Není určena pro náročné animace či vysoké teploty a nemá ani dobré modelovací vlastnosti – poslouží vám pouze jako test než si koupíte kvalitnější materiál pro svou první plastelínou animaci.

Speciální netvrdnoucí, poddajnou animační hmotu, která je vyrobena na bázi oleje, můžete pořídit snadno na internetu. Její ceny jsou však několikanásobně vyšší než již zmíněná modelína. Investice se ale také odrazí na kvalitě animace. Můžete si vybrat mezi anglickou značkou NewPlast nebo Van Aken z Jižní Karolíny. Studio Aardman, které přivedlo na svět nejen Wallace a Gromita, ale např. i Ovečku Shaun, Piráti! a mnoho dalšího, využívalo do nedávna obou těchto plastelín. Dnes však vytvořili svou vlastní plastelínu „Aardmix“.  Výrobce NewPlast nabízí 26 různých barev. Konkurent Van Aken jich nabízí celkem 17. Jednotlivé barvy můžete mezi sebou kombinovat a míchat, takže se nemusíte bát, že nezískáte žádoucí odstín.

This slideshow requires JavaScript.

Kromě měkké animační plastelíny budete potřebovat i tvrdé modelovací hlíny. Tyto součásti budou nedílnou součástí plastelínové loutky. Při návrzích loutek si proto musíte dobře rozmyslet, které části budou animovatelné a které ne. Díky tomu můžete šetřit s drahou animační plastelínou. Dalším praktickým důvodem je i snazší animace, kdy se můžete těchto částí dotknout aniž byste s nimi pohli či je jakkoliv pozměnili. Následující modelovací hmoty vám dobře poslouží i jako skvělý materiál na výrobu drobných detailů dekorací a rekvizit.

První nepostradatelná součást vaší plastelínové výbavy byl měla být klasická polymerová hmota jako je FIMO nebo Cernit, která vytvrdne po vypálení v troubě (110°/20-30 minut). Obě hmoty mají přibližně stejné vlastnosti, Cernit je po vypálení o něco tvrdší a může lehce změnit odstín. Tento materiál je ideální pro detailní práci.

This slideshow requires JavaScript.

Skvělým pomocníkem při výrobě miniatur a podobných detailů do scény je také dvousložková epoxidová plastelína. Na vzduchu vytvrdne do pěti minut a v případě hrbolků a nerovností ji lze ještě spirkovým papírem vyhladit. To však platí pro všechny tvrdé hmoty, o kterých se zde budeme bavit. Epoxidovou plastelínu lze snadno nabarvit akrylovými barvami, které bezvadně kryjí.

Posloužit vám může také keramická hlína, která je po vypálení extrémně tvrdá. Hrnčířskou hlínu volte například v případě, že potřebujete modelovat větší části. Její nevýhodou je horší zpracování detailů.

Pravděpodobně vhodnější a jednodužší bude keramická samotvrdnoucí hmota, kterou zakoupíte ve výtvarných potřebách či větším supermarketu. K dispozici nemusíte mít ani troubu či pec. Hlínu stačí nechat pár hodin na vzduchu a můžete ji vyhladit či nabarvit dle potřeb. Pokud tuto hmotu chcete použít jako součást animační loutky, doporučujeme zvolit lehčenou keramickou samotvrdnoucí hlínu.

This slideshow requires JavaScript.

 

Každá z uvedených možností je vhodná na jiný druh práce. Pokud jste se ale rozhodli pro animaci plastelíny, brzy ale sami přijdete na to, která hmota vám na určité části loutky/dekorace vyhovuje nejvíce.

Výroba plastelínové loutky a animace

Plastelínová loutka je na první pohled téměř totožná s klasickou animační loutkou. Základem je drátěná nebo kloubová kostra, bez níž by nebylo možné loutku animovat. Drátěná kostrička je na výrobu o mnoho jednodušší než kloubová. Pro začátek ale postačí. Kloubová kostra je pro animaci mnohem jednodušší a výsledky jsou poté mnohem preciznější. Díky kloubové kostře si animátor může dovolit animovat 24fps/s. Drátěná kostra však takto drobnou animaci většinou nezvládne a tak nám musí stačit 12 fází za sekundu.

Plastelínová loutka v sobě může mít již zmíněný tvrdí základ (keramická hmota, polymerová hmota, modurit, ale i balsa, lipové dřevo, tvrdý plast atd.). Díky této tvrdší části pro nás bude proves animace mnohem snazší. Oči se dají udělat mnoha způsoby, záleží však na vašem výtvarném podání. Častá volba při animaci plastelíny bývá po vzoru Wallace a Gromita či Ovečky Shaun klasický bílý korálek, který nabarvíte a nalakujete. Dírka uvnitř vám pak dobře poslouží při animaci očí. Pokud chcete vytvořit jiný odstín než máte k dispozici, postačí vám bohatě klasický mlýnek na maso.

This slideshow requires JavaScript.

Životnost plastelínových loutek

V celovečerních animovaných filmech, které vznikají touto technikou, jsou hlavní postavy vyrobeny hned v několika kusech. Důvode je jednoduchý. Tyto loutky jsou hodně namáhané a tak se plastelína stálým pohybem opotřebovává a časem i lehce okorá. Také jednotlivé části loutek se vyrábějí hned několikrát. Při každé nové fázi se s figurkou hýbe a pokaždé se musí plastelína vyhladit navlhčenými prsty.

Tvůrci plastelínové animace

Mezi známé tvůrce patří Will Vinton, který dává přednost realističtějšímu zpracování animace plastelíny. Oproti tomu forma Jana Švankmajera je o dost odlišnější (např.Tma, světlo, tma). Abstraktnější podání animace plastelíny můžeme také vidět u Václava Mergla (Homunkulus).

Na první pohled rozpoznatelný styl má i Nick Park se svými Creature Comforts, které se drží od roku 1989 do dnes. Ještě více známým dílem Nicka Park je právě série filmů s Wallacem a Gromitem. Mezi významné umělce patří i Australan Adam Elliot a jeho Harvie Krumpet.

This slideshow requires JavaScript.

This slideshow requires JavaScript.


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *