9.DÍL – Epilog

 

Globální dojem z animace draka ve filmu Dragonslayer přesáhnul nejodvážnější představy všech animátorů. Přestože práce na speciálních efektech pro tento projekt nakonec nebyla oceněna Oskarem, nic to nemění na faktu, že nová metoda nazvaná go-motion triumfovala a na celé desetiletí se stala nástrojem pro vytváření špičkových animací ve hraných filmech.

Obrovská cenová náročnost však tuto metodu předurčila pro trikové sekvence u velkých áčkových produkcí, zatímco u menších, případně béčkových filmů se i nadále používala klasická stop-motion animace. Go-motion se objevila kromě Dragonslayera ve filmech Willow, Young Sherlock Holmes, Return of the Jedi, Howard the Duck, The Golden Child, Coneheads a dalších.

This slideshow requires JavaScript.

Tato ve své době převratná technologie, která pozvedla kvalitu klasické animace, měla ale život vskutku jepičí. Její sláva netrvala o mnoho více než dekádu. Vzhledem k velké náročnosti byla později snaha i u velkých projektů zjednodušovat mechaniku go-motion, což vedlo k horším výsledkům, u nichž se částečně obnovil problém s trhaností (harpyje v Young Sherlock Holmes, Sardo Nunspa v The Golden Child). A po deseti letech zaútočil konkurent, který stop-motion i go-motion animacím ve hraných filmem nakonec zlomil vaz. Počítačová animace.

   V roce 1991, v Cameronově filmu Terminátor 2, vyťala CGI animace starším metodám ještě jen přátelský políček. O dva roky později už ale prostřednictvím Jurského parku Stevena Spielberga uštědřila oběma animačním metodám, coby trikovým postupům v hraných filmech, ránu z milosti. Minimálně pokud jde o trikové sekvence se animace s celuloidovou A produkcí víceméně rozloučila, i když v levnějších a béčkových projektech se ještě nějaký čas udržela – už ale jen původní metoda stop-motion.

Tippettovy kamerové testy go-motion pro film Jurský parkNutno dodat, že go-motion skončila svou pouť dějinami VFX opravdu velkolepě. Se světem filmu se rozloučila patrně nejdokonalejší go-motion sekvencí v historii – testy Philla Tippetta k filmu Jurský park, v němž měly být speciální efekty s dinosaury původně vytvořeny touto metodou animace. Na obrázku vidíte Tippettovy kamerové testy go-motion pro film Jurský park.

Po shlédnutí těchto testů (a s přihlédnutím k faktu, že u těchto testů byla použita jen jednodušší verze go motion – plnohodnotná měla přijít na řadu až při natáčení) musí každý uznat, že kdyby se původní záměr realizoval, jistě by výsledek nepředčil počítačové triky, které jsme nakonec ve filmu viděli, ale zcela určitě by vznikl velmi výjimečný projekt, který by právě díky této metodě vstoupil do historie zvláštních efektů stejně tak, jako se to Jurskému parku povedlo díky CGI.

   Největším paradoxem ovšem zůstává, že go-motion zazpívala svou (mistrovskou) labutí píseň kamerovými testy pro film, který ji nakonec bez námahy odstřelil.

   Go-motion se tedy nakonec ukázala být technologií, která neměla perspektivu se rozvinout do sofistikovanější podoby. Jednak proto, že samotnou reálnou animaci nahradila ve filmech ta počítačová, a jednak také proto, že velmi brzy začala vznikat softwarová řešení pro dodatečnou implementaci motion blur v rámci postprodukce animovaných filmů. Přesto však zůstává výjimečným počinem v dějinách tohoto odvětví a ukázkou invence a mistrovství umělců zabývajících se tvorbou animací a zvláštních efektů.

Rozhodně si přečtěte i další díly z této série:

              

 

 

 

POUŽITÉ ZDOJE:

Literatura, tištěná periodika:

     Industrial Light & Magic: The Art of Special Effects

     Cinefex Issue 6

     Cinema special: Fantasy    

     Encyclopedia of Movie Special Effects

Internet:

   https://monsterlegacy.wordpress.com/tag/dragonslayer/

   http://puppetsandclay.blogspot.cz/2011/03/dragonslayer-1981-behind-scenes.html

   http://en.wikipedia.org/wiki/Dragonslayer

   http://en.wikipedia.org/wiki/Go_motion

   http://en.wikipedia.org/wiki/Phil_Tippett

   http://www.stopmotionworks.com/mischtml/gomotion.htm

TV pořady:

   Movie Magic – Stop Motion

Děkujeme autorovi této úžasné série článků za jeho zveřejnění právě na stránkách Animuj! Velmi si toho vážíme.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *