madame tutli putli - animovaný film

Klasická loutková animace

Boxtrolls - Škatuláci - loutkový animovaný film - výroba, making of, stop motion animaceangl. puppet animation: druh stop-motion animace (pookénkové).

Ačkoli už z názvu je zřejmé, v čem tkví podstata této animační technologie, zastavme se u ní na chvíli. Animace loutek je podle nás jednou z nejzajímavějších  klasických (nepočítačových)  animačních technik, které máme k dispozici. Je náročná, ale s její pomocí můžete stvořit opravdu krásné filmy a pokud je to vaším záměrem, také se můžete v mnoha směrech přiblížit  k filmu hranému.

TVŮRCI

Česká klasická loutková animace je známá po celém světě. Tvorba českých animátorů je do dnes velkou inspirací pro režiséry a animátory z různých koutů světa.  Nejznámějšími  představiteli jsou Jiří Trnka, Jiří Barta či Karel Zeman nebo Jan Švankmajer.

Kromě našich tvůrců je plno inspirativních tvůrců loutkových animovaných filmů v zahraničí. Z historického hlediska je to např. Vladislav Starevič, Garik Seko, George Pal či Ray Harryhausen. Mezi současné tvůrce řadíme Tima Burtona, Nicka Parka, Henryho Selicka, Phila Tippetta, Suzie Templeton, Adama Elliota, Petera Lorda nebo Travise Knighta. Je ale důležité říci, že tito a mnoho dalších slavných tvůrců zastávají většinou „jen“ roli supervizora či režiséra, který na celou výtvarnou podobu filmu spíše dohlíží. To se ale netýká pouze loutkové animace, ale obecně celého systému výroby animovaného filmu.  Pojďme si ale nejprve říci, co loutková animace obnáší a jaké jsou její základní principy a pravidla.

Při klasické loutkové animaci jsou oživovány loutky postav, které nahrazují živé herce. V loutkovém animovaném filmu může být samozřejmě animováno cokoli, krom loutek to mohou být i rekvizity či celé části scény, v rámci této technologie však různé postupy neoddělujeme, všechny spadají pod označení loutková animace.

LOUTKA

Loutky pro tuto animační technologii jsou obvykle tvořeny kovovou kostrou, která může mít různou úroveň; od velmi jednoduchých drátěných koster (drátkové) až po sofistikované kloubové kostry, sestavené z frézovaných a soustružených dílů a specifických materiálů (Kubo a kouzelný meč, Mrtvá nevěsta Tima Burtona).

This slideshow requires JavaScript.

Animační loutky jsou vždy plnoplastické, tj. jsou zpracovány ve třech rozměrech a tudíž se mohou pohybovat bez omezení v prostoru scény a mohou být snímány ze všech stran. Hmota, která nám nahradí lidské či zvířecí svaly, může být různá. Často se jedná o silikon (dříve pěnový latex) nebo speciální plastelínu (např.Wallace a Gromit, Shaun the Sheep). Fantazii se ale meze nekladou, můžete vyzkoušet i plsť (But Milk Is Important, Oh, Willy…) či jakýkoliv materiál si usmyslíte. Myslete ale na praktickou stránku hmoty, kterou zvolíte. Silikon se dobře animuje, jelikož je materiál pevný. Jestli zvolíte plastelínu, pozor na otisky, které na loutce během animace zanecháte (doporučujeme latexové rukavice). Při animaci plsťi a dalších „divočejších“ materiálů musíte počítat s tím, že bude každá vyfocená fáze chtě nechtě žít. Tomu všemu lze ale předejít například fixací.

Pokud pomineme případnou výtvarnou stylizaci, loutky lidí jsou obvykle antropomorfní (to znamená, že mají nejen podobu lidských bytostí, ale více méně i  správné poměry). Mimo toho samozřejmě vznikají pro různé projekty i loutky hmyzu, zvířat nebo jakýchkoli jiných bytostí, které mohou být navíc v rámci výtvarné stylizace částečně antropomorfizované (polidštěné, přiblížené lidskému vzhledu).

Hotová animační loutka se pomocí drobných šroubů připevní na scénu, aby vydržela nehybně v poloze, ve které ji animátor potřebuje. Poté animační loutkou snímek po snímku (frame by frame) jemně pohybuje, přičemž každý pohyb vyfotí. 

This slideshow requires JavaScript.

ANIMAČNÍ SCÉNA

Scény,  v nichž se děj odehrává, a také všechny rekvizity, jsou (stejně jako loutky) zpracovány ve třech rozměrech, ačkoli v rámci natáčení filmu mohou být  (a většinou jsou) interiérové i exteriérové scény vytvořeny jen částečně a doplněny například o dokreslené pozadí či popředí, nebo mohou být natáčeny před modrým nebo zeleným plátnem, které je v post-produkci nahrazeno  3D pozadím.

ANIMACE

Při klasické loutkové animaci  se používá původní metoda Stop Motion (pookénková, nebo také fázová animace, při níž je objekt či loutka mezi snímáním jednotlivých framů – filmových okének- posunována nebo fázována tak, aby výsledná sekvence jednotlivých snímků při promítání působila dojmem spojitého pohybu)

Animace probíhá následovně. Nejdříve animátor nafázuje klouby loutky do počáteční polohy, kterou vyžaduje scéna. Poté je spuštěna triková kamera a celá scéna je exponována na jedno filmové okénko. Dnes už se využívá převážně digitální technologie a tak je vyfotografován jeden snímek digitálním fotoaparátem. Pak animátor pohne loutkou a jejími částmi (paže, nohy, hlava, prsty), a to v rozsahu odpovídajícímu jedné čtyřiadvacetině vteřiny, protože  výsledná frekvence snímků při promítání bývá většinou právě 24 snímků za vteřinu. Pak se znovu aktivuje snímací zařízení a znovu se pořídí jeden snímek scény. Pak animátor opět posune části loutky do požadované fáze a znovu exponuje. Tímto způsobem pak ve výsledku vzniká sekvence obrázků, která při promítání vzbuzuje dojem pohybu.

This slideshow requires JavaScript.

POTENCIÁL LOUTKOVÉ ANIMACE

Klasická loutková animace je ze všech trojrozměrných animačních technologií vznikajících tradičními postupy (tedy vyjma 3D animace) nejbližší hranému filmu. Platí v něm podobné nebo stejné dramaturgické postupy, scény filmu se odehrávají v trojrozměrných kulisách a jsou, nebo přinejmenším mohou být, snímány stejně jako hraný film. Když k tomu přičteme fakt, že v rámci stylizace loutkového filmu je možné vytvářet vskutku cokoli, máme před sebou úžasnou technologii, s jejíž pomocí můžeme natáčet i epické velkofilmy, máme li dost finančních prostředků a dostatečně početný realizační tým. Myslíte, že ne? Tak vzpomeňte na filmy  studia Laika jako byly třeba Škatuláci nebo Kubo a kouzelný meč. A konec konců už Trnkovy Staré pověsti české z roku 1952 beze zbytku naplňují definici epického velkofilmu.

TVŮJ PRVNÍ LOUTKOVÝ FILM

To však není jediná možná cesta. Pro vás bude jistě schůdnější vytvořit si malý, komorní snímek s několika postavami, který se odehrává v omezeném množství scén, nebo třeba jen v jedné. A proč ne? Začínat se má pomalu. Menší, jednodušší projekt je mnohem snadnější přivést k životu. No a jakmile jednou zakusíte pocit tvůrce, jakmile přivedete na světlo světa (přesněji do temnoty promítací místnosti)  váš vlastní příběh, budete  lapeni ve světě fantazie a kreativity.  A pustíte se do dalšího filmu, pak do dalšího…. No a kdo ví, třeba se nakonec propracujete až k nějakému tomu velkému, epickému příběhu. A i kdyby ne, co na tom? Kouzlo animace můžete zažívat na vlastní kůži i u malých, skromných projektů.

Tak hodně štěstí při vaší tvorbě 😉


This slideshow requires JavaScript.

Jiří Trnka – trezorový film z roku 1965 – Ruka:

Kybernetická babička r.1962

Špalíček r.1947

Sen noci svatojánské r.1959

 Jiří Barta

 Golem r.1987

Tim Burton

Mrtvá nevěsta Tima Burtona

Frankenweenie: Domácí mazlíček

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *