Plošková animace v animačním a postprodukčním (VFX) programu od Adobe - After Effects

Počítačová animace

Počítačová animace vzniká  za pomoci animačních programů, kterých je v dnešní době celá řada. Animuj však stále hledá redaktora, který by se tomuto tématu věnoval, tudíž v této sekci nenajdete tolik informací, které by si tato technologie zasloužila. Pokud byste měli zájem o spravování této sekce, pište na info@animuj.cz. Jsme nakloněni jakýmkoliv nápadům na spolupráci. 🙂

A teď k základům o počítačové animaci. Dělíme ji na dvě základní skupiny – 2D a 3D animaci.

2D ANIMACE (dvojrozměrná) Ačkoliv jde o digitální formu animování, můžeme ji dělit podobně jako klasickou 2D animaci.2D počítačová animace pracuje s bitmapovou či vektorovou grafikou.

Plošková animace: Stejně jako plošková animace, jako ji známe z večerníčků (O chytré kmotře lišce) nebo z celovečerního filmu Karla Zemana Pohádky tisíce a jedné noci, můžeme tuto techniku vytvářet i v animačních softwarech jako je Adobe After Effects, který umožňuje práci s jednotlivými částmi postavy, která má všechny animovatelné části rozdělené dle potřeb animátora. V praxi to znamená, že hlava je oddělena od krku, tělo rukou a nohou, chodidla od lýtek atd. Toto rozdělení nám umožní animovat každou část zvlášť a nemusíme překreslovat každý pohyb znovu a znovu. Jak klasická ploška, tak digitální plošková animace patří mezi ty svižnější způsoby animace. Právě díky tomu, že nemusíme kreslit každou fázi znovu. Výhodou počítačové ploškové animace je možnost větší stylizace a možnosti při animování.

This slideshow requires JavaScript.

Kreslená animace: Tu, kterou známe z dětství, se v základních principech nezměnila. Digitální kreslená animace nám ale umožňuje banální věci dělat mnohem rychleji a efektivněji. Stejně jako pro digitální ploškovou animaci, tak i pro kreslenou, existuje řada animačních programů, ve kterých můžeme animovat (např. Toon Boom, Anime Studio, Draw Plus atd.). Digitální kreslená animace nás zbavuje zdlouhavého překreslování následného scanu do počítače, vše můžete dělat rovnou digitálně. Pro lepší a rychlejší animování (nejen kreslené animace) vám velmi pomůže grafický tablet, díky nemuž bude vaše práce mnohem preciznější a snadnější. Doporučujeme tablety od Wacomu, se kterými máme dobré zkušenosti a pracují s nimi i ti největší profesionálové jak u nás, tak ve světě.

This slideshow requires JavaScript.

3D ANIMACE (trojrozměrná) Počítačová 3D animace je v současnosti jedna z nejoblíbenějších a nejčastějších technik, kterou tvůrci volí a to především v případě celovečerních filmů. Na výrobu je mnohem méně finančně náročná a tudíž je možné, aby si film na sebe dostatečně vydělal. To nemohou říci tvůrci loutkové animace, která je nejdražší možnou variantou při výrobě animovaného filmu. Se ziskem má v loutkové animaci potíže i animační studio LAIKA Travise Knighta (Koralína a svět za tajnými dveřmi, Kubo a kouzelný meč). Avšak neradi bychom, kdybyste nebyli dojmu, že tvorba 3D CGI animace je procházkou v růžové zahradě. Každá technologie má svá pro a proti. Aby šla 3D animace s dobou, je nutné ji neustále zdokonalovat a přibližovat se reálnému ztvárnění. V posledních letech jsou dokonce ambice na vytvoření animované postavy, která nebude k rozeznání od normálního živého člověka. Naše oko je ale natolik zhýčkané a všímavé, že dokáže rozpoznat sebemenší nedokonalost a jakoukoliv nepřesnost a umělost pozná (zatím). Zpátky ale ke klasické 3D CGI animaci. Základem techniky jsou, stejně jako u všech jiných technik, nákresy – tedy výtvarná příprava. Nemusí být nutně vypracovaná digitálně, je to ale lepší pro další kroky. Pak následuje modelování (texturování, osvětlení, kamera, kompositing a vytvoření kostry uvnitř vámi vymodelované postavy).

Digitální animaci, jak jsme naznačili v článku, se věnují především velká animační a postprodukční studia. Těší se ale oblibě i u tvůrců, kteří vytváří krátké animované filmy. Důkazem je zahlzený internet 3D animacemi a seznam vítězů na tradičních Oskarech ( ale i jiných festivalech animace). S 3D CGI animací se logicky nejvíce setkáme ve Spojených státech, kde počítačová animace dosahuje nejvyšší úrovně – hlavně zásluhou průkopnického studia Pixar. U nás se postprodukci na profesionální úrovni věnuje firma Universal Production Partner či MagicLab.

This slideshow requires JavaScript.

Komentářů: 2

  1. Pokud si ji naskenujete, nafotíte z dostatečného počtu úhlů, tak je to možné. Je to ale poměrně složitý a náročný postup. Podívejte se na film Jana Míky z Filmofonu, který podobným principm vytvořil film JSME PŘECE LIDI.
    Hezký den přeje Karolína

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *