Strata cut

Strata cut animace nebo také stratcut či straticut. Hlavním nástrojem je plastelína. Strata cut je neobvyklý způsob animace, která je na principu dlouhého válce, jehož složení je plastelína. Ten je vnitřne pevně zabalen jako roláda v mnoha vrstvách a v různých barvách. Krájením tohoto „bochníku“ či „válce“ dosáhneme zajímavých obrazců. Po každém ukrojeném plátu následuje nové snímání dalšího framu. Jde o velice náročnou metodu animace, proto není v dnešní době známá jako jiné technologie. Touto animací se dnes zabývá jen pár (jeden) tvůrců. Místo plastelíny se může použít vosk, ten je ale od ní naroszdíl méně tvárný.

Princip strata cut animace:

strata cut - další z mnoha technologií animace

Mezi experimentující tvůrce stata cutu patří Němec Oskar Fischinger a jeho kolega Walter Rutmann, kteří pracovali i s voskem. Ti s tou metodou animovali již ve 20. a 30. letech. První pokusy použití strata cutu můžeme pozorovat ve filmu Lotte Reiniger z roku 1926 – Princ Achmed (siluetová animace). Zde Walter Rutmann vytvořil krátké animované speciální efekty, které byly vytvořeny touto technikou:

 

O několil desítel let později přichází přední autor strata cut animace – David Daniels. Píše se 1985 a David Daniels, bývalý spolupracovník Willa Vintova se pouští do 16-ti minutového krátké filmu Buzz Box:

 

 

Využití pro tuto neobvyklou animaci se ale našlo více. Způsob vrstvení plastelíny na sebe (ale trochu jiným způsobem) sklidil úspěch i ve videoklipu z zoku 1986. Šlo o zpěváka Petera Gabriela a jeho klip s názvem Big Time.

 

 

Je nám naprosto jasné, že abstraktní obrazy jsou v tomto případě jednodušší, než kdybychom se pokoušeli o kontkrétnější tvary. Je velmi náročné a složité vymyslet a dodržet tempo a formu pohybu animace.

Výhoda této metody animace spočívá v tom, že použité uříznuté fáze pohybu, které jsme již odložili, můžeme v případě potřeby nebo podobné animace jednoduše opět spojit a pohyb opakovat. Tuto výhodu spousta technologií animace nemá (totální animace, animace na sklo, animace sypkých materiálů atd.).

Více o této technologii se dovíte přímo na stránkách Davida Danielse zde.

 

This slideshow requires JavaScript.

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *