Interview: Ilaria Comisso o vztahu k marionetě a animační loutce

Ilariii Comisso jsme potkali na listopadovém Doll Prague Exhibition. Ona představovala své dřevěné marionety a my měli hned vedle stánek Animuj. Hned jsme si padli do oka a celý víkend jsme se bavili nejen o animaci a loutkách. Tehdy se zrodil také nápad na Animátorský kalendář, ve kterém Ilaria nechybí. Ilaria je Italka, ale žije a tvoří v Berlíně. Kromě marionet se zabývá i výrobou animačních loutek.

Můžeš nám přesně říct, co děláš?

Zaměřuju se především na character design u postav a vyrábím loutky – hlavně marionety.

Jak jsi se dostala k loutkové animaci a co Tě na ní fascinuje nejvíc?

Loutka pro mě byla nevyhnutelnou a vlastně jedinou volbou. Už si ani nevybavuju, kdy jsem poprvé začala kreslit lidi kolem mě a na to jsem je pak začala vyřezávat rovnou do dřeva. Připojit k tomu všemu pohyb už byla jen otázka času. 🙂

Věc, která mě na tvorbě loutek (ať už animačních nebo vodících) udivuje, je pocit extrémní upřímnosti, kterou v ní vidím. Vyprávíte příběh. A najednou jsou vzpomínky, fantazie, sny, představy téměř skutečné. Marioneta se ale nikdy nesnaží oproti animační loutce skrývat to, kým je: mezi publikem a loutkoherci vznikne jakási dohoda. Co se na jevišti odehraje, není pravda. Tyhle loutky nepředstíají, že jsou skutečný. Líbí se mi, že herci a diváci ví, že je loutka plastová, papírová či kompletně ze dřeva a všichni to přijmou a hrají tu hru s námi.

Výroba marionet je Tvá hlavní profese, chceš se věnovat i výrobě animačních loutek?

Chtěla bych se věnovat oběma typům loutkám. Nevidím důvod proč se zaměřit pouze na jeden druh. 🙂

Je výroba marionety v něčem podobná výrobě animační loutky?

Určitě. Pod rukama vám v obou případech rostou herci. Nevidím žádný velký rozdíl mezi divadlem nebo filmovým plátnem. Je to ve výsledku jen o rozdílné volbě materiálů.

Čeho je podle Tebe v animačním průmyslu nedostatek?

Řekla bych, že jsou to zkušenosti. Těch není nikdy dost, člověk se neustále něčemu učí. 🙂

Jaké jsou v Itálii možnosti vzdělání v oblasti animace?

Eeem…žádný.

A vznikl nedávno v Itálii nějaký celovečerní animovaný film, který se Ti líbil?

Přímo o celovečerním nic nevím, ale zamilovala jsem se do tvorby animačního studia Dadomani, jsou originální a dělají kvalitní věci.

Přemýšlela jsi někdy o vytvoření vlastního animovaného filmu?

Nevylučuji to, ale nejzajímavější částí loutkového animovaného filmu je právě ta týmová práce a v tuto chvíli bohužel neznám ty správné lidi, se kterými bych na takovém projektu chtěla spolupracovat.

Znáš nějakého současného umělce v animačním průmyslu, kterého je dobré sledovat?

Znám několik úžasných lidí, teď mi na mysl přišla tvorbu lidí ze studia Aardman, Nina Paley, skvělý jerežisér Gianluigi Toccafondo.

Děkuji Ti za rozhovor, Ilarie!

This slideshow requires JavaScript.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.