ozlem akin rozhovor animuj doll prague exhibition 2017 interview

Interview: Ozlem Akin – kurátorka stop-motion výstavy na Doll Prague Exhibition 17

V listopadu (24.-26.11.17) se ve Slovanském domě v Praze bude konat tradiční výstava uměleckých panenek z celého světa Doll Prague Exhibition. V rámci akce proběhne mnoho zajímavých workshopů pro tvůrce panenek a loutek. Letošní ročník se rozšiřuje o stop-motion sekci a my vám na Animuj.cz postupně ukážeme všechny animátory prostřednictvím rozhovoru. Jako prvního autora a zároveň kurátorku výstavy animačních loutek vám představujeme Ozlem Akin.

 

Kdy jste přišla na to, že se budete věnovat mravenčí práci jako je šití, modelování, lepení a barvení?

Vše začalo přípravami na můj první animovaný loutkový film „gemeinschaft“ a velmi mě to bavilo. Při studiích ve Zlíně jsem zjistila, že loutková animace obsahuje kromě samotné animace široké spektrum různých profesí jako je právě šití, modelování, malba, svícení, režie atd. To všechno bylo důvodem, proč jsem si loutkovou animaci natolik oblíbila. Nikdy nenastane moment nudy nebo stereotypní práce.

Pro stop-motion animaci jste se nadchla natolik, že jste ji přijela studovat z Turecka do Zlína.

Ano, stop-motion animace mě fascinovala již od dětství a na univerzitě v Istanbulu jsem se mohla přihlásit právě na kurzy této techniky a to bylo poprvé, kdy jsem se se stop-motion animací setkala. Možnost vidět neživé věci v pohybu je podle mě jistý druh kouzla a fakt, že někomu doslovně vtisknete život vlastními rukami je vzrušující pocit.

Bylo pro Vás studium v Istanbulu odlišné od studia ve Zlíně? V čem?

Nějaké rozdíly tam myslím byly. Už jen proto, že na istanbulské univerzitě jsem byla na bakalářském studiu a ve Zlíně šlo o vyšší odbornou školu. Rozdíl byl jasně daný i díky délce studia. Na univerzitě jsem studovala 4 roky, kdy jsem měla čas do látky více proniknout. Ve Zlíně, kde jsem se zaměřila čistě na animovanou tvorbu, jsem měla sice jen 2 roky, ale zase jsem se zaměřovala na praktickou stránku animovaného filmu.

Vraťme se ještě k vašemu absolventskému loutkovému filmu „gemeinschaft“, který jste dokončila ještě v Istanbulu. Film získal mnohá filmová ocenění. Připravujete další animovaný film?

Na něčem nyní pracuji, ale jsem zatím na úplném začátku.

Kromě animace se specializujete na výrobu uměleckých panenek. Na svých webových stránkách nabízíte panenku či loutku na míru. Jakou nezvláštnější panenku jste doposud vyráběla?

To je těžká otázka. Nejzvláštnější panenka, kterou jsem kdy vyrobila, byla můj autoportrét s názvem „but I don´t know how to puti t back“, který vznikl po těžkém rozchodu s přítelem. Další panenka s názvem „burcin“ byla také celkem nevšední. Materiály, které jsem použila pro její výrobu, byly čistě veganské.

Vaše panenky a jejich výtvarné nevšední pojetí mnoho lidí zaujme. Jaké materiály pro jejich výrobu volíte?

Neustále experimentuji s různými typy modelovacími hmotami a pryskyřicí, ale začínám se vracet zpět k mé první lásce – polymerové hmotě.

This slideshow requires JavaScript.

Velmi specifický je i způsob jejich kolorování. Jaké barvy byste čtenářům doporučila?

Dlouhodobě používám akrylové barvy, které se velmi snadno nanášejí a to na různé typy materiálů. V poslední době ještě občas sáhnu po olejových barvách.

Realistické zpracování očí včetně nepřehlédnutelných řas je jakýmsi poznávacím znamením, že jde o Vaši práci. Je možné takové řasy zakoupit na internetu nebo jde o další zdlouhavý proces?

Ve skutečnosti jde o běžné nalepovací řasy, které lze koupit v drogérii. Nicméně ikdyž na panenkách vypadají úžasně, na vlastní oči bych si je nikdy nenalepila. J Zkoušela jsem vyrobit pro své panenky speciální miniaturní řasy, ale nikdy to nedopadlo tak dobře jako u těch kupovaných.

Panenky na sobě často mají detailně propracované kostýmy a doplňky. To vše jsou desítky hodin práce. Kolik hodin průměrně strávíte nad výrobou jedné panenky?

Všechno záleží na tom, jak detailně propracovaný kostým panenky je nebo jak moc se cítím na to experimentovat (tzn., že počítám s tím, že se něco nepovede na první pokus a strávím nad tím pak více času). V průměru ale nad jednou panenkou strávím nakonec několik týdnů, někdy i déle.

Výtvarné zpracování Vašich panenek a animačních loutek se podstatně liší. Plánujete oživit v animovaném filmu také umělecké panenky, které vytváříte?

Umělecké panenky, které vyrábím, nejsou příliš vhodné pro animaci především kvůli své křehkosti a mají již předem daný postoj a výraz. Ale ano, plánuji je i rozanimovat.

Kromě autorské tvorby jste také lektorka a vedete vlastní workshopy pro výrobu loutek a panenek. Kdy a kde své kurzy vedete?

Nedávno jsme otevřeli galerii spojenou s místností pro worksopy přímo v Praze v ulici Gorazdova 9. Galerie se jmenuje Artery Prague.  Tady mám i své studio a kurzy. Nyní právě nabízím tři různé druhy workshopů: výroba miniaturní panenky, workshop loutkové animace a kurz výroby umělecké panenky. Vítány jsou ale i individuální kurzy či rovnou projekty.

V listopadu se v Praze odehraje tradiční výstava Prague Doll Exhibition, kde působíte jako umělecká kurátorka sekce pro stop-motion loutky. Na co se mohou návštěvníci těšit?

Vedle super talentovaných umělců a jejich panenek z celého světa budeme mít během výstavy také animační a loutkové workshopy. Návštěvníci také budou moci shlédnout některé sety a loutky z krátkých animovaných filmů různých filmových tvůrců i fotografie za scénou.

Gemeinschaft (2009), absolventský animovaný film Ozlem Akin při studiích v Istanbulu.

Animovaný loutkový film, který vznikl při studiu ve Zlíně:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *