Interview: Tom & Hani Animation stop-motion studio (Israel)

Tom & Hani Animation je izraelské animační stop-motion studio z Tel Avivu. Animátoři Tom Kouris a Hani Dombe jsou součástí  našeho Animátorského kalendáře pro rok 2018, proto vám přinášíme inspirativní rozhovor, kde úspěšní tvůrci představují nejen způsob jejich tvorby, ale i možnosti financování tvorby a studia animace v Izraeli.

Když se podíváte na své portfolio, je zřejmé, že máte mnoho zkušeností. Jak vznikla myšlenka na vytvoření společného animačního studia?

Začalo to filmem „Lili“. Oba jsme se několik let zaměřovali na stop-motion animaci a nezávislou tvorbu. Hani hledala animátora pro Lili a tak jsme se setkali. Nakonec jsme skončili společnou prací na celém filmu. Během výroby jsme společně vytvořili i animované reklamy a fungovalo to dobře, takže po dokončení Lili jsme založili studio.

Máte při tvorbě jasně rozdělené úkoly nebo se společně podílíte na všech krocích výroby?

Oba jsme přišli z různých oborů a  každý z nás má různé dovednosti. Obvykle je Hani zodpovědná za návrhy a scénář a já jsem je zodpovědný za animaci a fotografování, ale pracujeme na tom všem dohromady. Někdy pracuji na scéně já a někdy zase Hani zastane animaci.

 

Existuje v Izraeli více animačních studií jako je to Vaše? Cítíte konkurenci?

Je zde jen několik námi podobných studií, která se specializují na stop-motion, zejména na loutkovou animaci. Na rozdíl od České republiky či jiných evropských zemí nemáme takovou tradici loutkové animace. Loutka je tu relativně novinka. Výjimkou jsou jen někteři umělci, kteří se věnují plastelínové animaci. Také studenti, co tu studují, vytváří velmi hezké filmy, ale když absolvují, obvykle si najdou zaměstnání jako animátor v reklamní tvorbě.

 

Kde najdete zdroje financování pro vaše animované projekty?

Máme v Izraeli několik filmových fondů, které podporují animovanou tvorbu. Pro film Lili jsme získali finanční prostředky z fondu Geshera a Mifalu Hapaise. Kromě toho nyní hledáme koprodukci s dalšími zeměmi pro náš připravovaný film.

 

Jak byste zhodnotili vývoj animačního průmyslu v Izraeli?

Animační průmysl se zde rozvíjí zejména v posledních letech, máme tu spoustu talentů. Nedávno jsme také založili „animátorskou unii“, která se snaží přinést více povědomí o tomto oboru a získat více finančních prostředků pro tvorbu animace v Izraeli.

 

Co jste při studiu animace postrádali?

Myslím, že to, co nejvíce chybí, je lepší porozumění trhu. Ale je to jedna z těch věcí, které skutečně získáte se zkušenostmi. Pro mě studium animace je o naučení se jejich základů a jejich možností. Důležitá je spolupráce s ostatními studenty, kteří do tvorby přinášejí svůj vlastní názor a způsob vyprávění příběhů a to pro mě bylo prioritou. Myslím, že jakmile dokončíte studium, nastává skutečná tvrdá práce a učení teprve začíná, je to zásadní proces.

 

Je dnes podle Vás v Izreali úroveň vzdělání v oblasti animace dostatečná?

Ano, moc. Myslím, že máme několik vynikajících uměleckých i designových škol.

 

Který izraelský nebo zahraniční tvůrci Vás inspirují?

Řekl bych, že tvůrci jako je Adam Elliot, Ari Folman, Asghar Farhadi, Satoshi Kon, Wes Anderson nebo Hayao Miyazaki.

 

Viděli jste v poslední době nějaký zajímavý celovečerní animovaný film?

Líbilo se nám brazilský film „Chlapec a svět“, kde se tvůrcům podařilo zajímavě předvést svět v minimalistickém pojetí, a také film „Červená želva“, film Michaela Dudoka, který byl krásný a citlivý.

 

Přemýšleli jste o vytvoření takového formátu?

Momentálně se soustředíme na krátký formát, ale už přemýšlíme nad středometrážním filmem. Nyní jsme ve fázi vývoje. Takže možná v budoucnu budeme dělat celovečerní film.

 

Děkujeme Vám za rozhovor!

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.