Jan Švankmajer dnes slaví své 83.narozeniny!

Jedna z nejvýraznějších osobností českého animovaného filmu je beze sporu surrealistický tvůrce Jan Švankmajer. Svou tvorbou si získal obdivovatele po celém světě a i přesto, že právě dnes slaví své 83.narozeniny, dokončuje svůj další animovaný film. Pojďme si připomenout životní příběh tohoto nezdolného umělce.

Jan Švankmajer pochází z Prahy, kde se narodil do rodiny aranžéra výkladních skříní a švadleny. Tak, jako většina velikánů animovaného filmu, i Jan Švankmajer na svém výtvarném talentu pracoval již od dětství. V osmi letech dostal od rodičů loutkové divadlo, které se stalo pro Jana Švankmajera jakýmsi odrazovým můstkem v jeho umělecké tvorbě.Jan Švankmajer - režisér animovaných filmů, které zná celý svět

Když nastal čas, vybral si jako nejlepší variantu studia Vysokou školu umělecko-průmyslovou v Praze. Tam si začal plně uvědomovat, co ho naplňuje. V té době mimo jiné patřil mezi jeho oblíbence i známý španělský surrealista Salvador Dalí. Po absolvování této školy se mladý Jan Švankamajer rozhodl nastoupit na DAMU, kde se zaměřil na studium divadelních loutek.don-juan-c2a9-jan-svankmajer

Při svém absolventském představení zkombinoval loutky a herce v maskách, jakožto velký živých loutek. Tento postup posléze použil i do svých budoucích filmů (Don Šajn, Lekce Faust).
Vraťme se ale ještě trochu zpět. První film, na kterém se Jan Švankmajer podílel jako loutkoherec, byl  krátkometrážní snímek Johannes Doktor Faust. Šlo o spolupráci s režisérem Emilem Radokem.

jan-svankmajer-kyvadlo-jama-nadeje-3_0

V roce 1960 se oženil s Evou, surrealistickou výtvarnicí. Jeho žena se později výtvarně podílela na několika Švankmajerových filmech, jako byl například film Kyvadlo, jáma a naděje, Něco z Alenky či Lekce Faust a Spiklenci slasti.

 Mimo jiné v Praze, v divadle Semafor, založil skupinu jménem Divadla masek. Kromě práce v divadle a na filmech se, stejně jako jeho manželka, často věnoval výtvarné tvorbě. V divadle Semafor se roku 1962 konala jeho první výstava, poté se ale kvůli problémům s vedením divadla Semafor přemístil do divadla Laterna Magika, kde působil celé další dva roky jako režisér.

vlcsnap-2012-03-14-16h41m38s29

Ještě v téže roce (1962) natočil svůj úplně první krátkometrážní trikový film Poslední trik pro pana Schwarzewaldea a pana Edgara. Ihned poté odešel z Laterny Magiky. S vedením téhož divadla ale později spolupracoval, pouze ale jen externě. Laterna Magika byla ale posledním zaměstnáním Jana Švankmajera, od té doby pracoval na volné noze jako výtvarník a především jako filmový tvůrce.

Stal se mimo jiné i členem surrealistické skupiny v Československu, k surrealismu mě ostatně blízko ještě jako student vysoké školy. Rozhodl se též spolupracovat s Činoherním klubem.

Jeho tvorba byla od počátku hodna ocenění, proto roku 1967 získal za film Historia Natuare cenu na festivalu v Oberhausenu. V 70. letech byla jeho tvorba kvůli normalizaci přerušena, proto se v tomto období živil jako trikař a výtvarník v barrandovských ateliérech.

Mezi filmy, na kterých se podílel jako trikař a výtvarník, patřil například snímek Adéla ještě nevečeřela (1977), Upír z Feratu (1981) či v témže roce na filmu Tajemství hradu v Karpatech.

8e91ac264aae6fb00b010582e3892643V polovině 70. let pracoval na představě masturbačních strojů, kterou v roce 1996 využil v celovečerním filmu Spiklenci slasti. Jan Švankmajer se proslavil jak u nás, tak i ve světě několika stěžejními snímky. V první řadě jde o krátkometrážní animovaný film Možnosti dialogu (1983). Díky tomuto filmu mohl Jan Švankmajer natočit roku 1988 další, tentokrát již celovečerní film, Něco z Alenky.

This slideshow requires JavaScript.

Na počátku 90.let koupil společně s filmovým produkčním Jaromírem Kallistou (ten mimo jiné spolupracoval na několika Švankmajerových filmech) staré kino v obci Knovíz, kde založil filmové studio Athanor, kde později vznikaly další animované filmy Jana Švankmajera.

230350-top_foto1-9wzef

V pozdějších letech je v tvorbě Jana Švankmajera charakteristický podíl hry živých herců, která převládá nad animací. Janu Švankmajerovi patří velký obdiv za to, že se nikdy nerozhodl působit v oblasti mainstreamu. Vždy dával přednost umělecké kvalitě před komercí. I přesto, že jeho filmy nikdy nelámaly rekordy návštěvnosti v kinech, byla filmová premiéra jeho tvorby vždy kulturní událostí.

Jídlo jan švankmajer

Dalším zásadním filmem Jana Švankmajera je bezesporu snímek Jídlo, které je známé daleko za hranicemi České republiky. Pro mnohé tvůrce je postoj Jana Švankmajera k filmové tvorbě velkou inspirací a jeho výtvarný rukopis pozná každý hned na první pohled. Jan Švankmajer se stal také velkou inspirací pro Bratrům Quayovým, kteří vytvořili pro Petera Gabriela videoklip k písni Sledgehammer.

V současnosti Jan Švankmajer pracuje na dokončení svého dalšímo animovaného filmu s názvem Hmyz, jehož premiéra se uskuteční v roce 2018.

Komentářů: 2

  1. Dosud jsem žil v tom, že klip Sledgehammer vyrobili Bratři Quayové, samozřejmě s vlivem Jana Švankmajera, ke kterêmu se hlásí. Máte jiné info?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *