Výroba animovaného loutkového filmu Kubo a kouzelný meč.

Kubo a kouzelný meč – 2.DÍL: O výrobě

Článek o výrobě tohoto filmu navazuje na 1.díl –  Kubo a kouzelný meč – Úvod

Tento animovaný film je v pořadí čtvrtým počinem největšího studia na světě pro výrobu animovaných loutkových filmů. Oregonské studio LAIKA má za sebou výrobu legendárního filmu Koralína a svět za tajnými dveřmi, Norman a duchové a The Boxtrolls (o distribuci filmu se stará distribuční společnost Focus Features). Všechny tyto filmy patří mezi současnou technologickou špičku ze světa loutkové animace a poslední film Kubo a kouzelný meč (Kubo and the Two Strings, 2016) to jen potvrzuje. Při sledování tohoto filmu si mnohdy ani nejste jistí, jestli to náhodou není podvrh a vy nekoukáte jen na hodně dobré 3Déčko. Když si ale uvědomíte, že jde o ruční práci, vše, co na plátně vidíte, vnímáte najednou úplně jinak a všechna ta animace a dekorace vás dostanou.

This slideshow requires JavaScript.

Navzdory tomu jak moc se fanouškům loutková animace líbí, film je doposud označen za nevýdělečný. Rozpočet filmu Kubo a kouzelný meč se vyšplhal na 60 milionů dolarů. Film ale získal zpět „pouhých“ 68 milionů dolarů. I tak jsou to na české poměry naprosto šílená čísla. Co se týče financování animovaných filmů, zvlášť  těch loutkových, musíme si přiznat, že na tom dvakrát nezbohatneme. Loutková animace je záležitost vášně a nadšení pro něco, co nás opravdu naplňuje, i přes to, že si tím nevyděláme žádné horentní částky. V zahraničí to bude trochu o ničem jiném než u nás, i tak si ale představte, kolik nadšenců se muselo podílet na výrobě takového projektu. Zápal do loutkové animace se pak notně musí odrazit v hotovém díle. I přesto, že Kubo (a  další celovečerní loutkové filmy) je natáčen již na profesionální úrovni, nechybí mu ona jistra a z filmu cítíme lidský dotek, který je pro tuto technologii charakteristickým znakem.

Zajímavé však je zamyslet se, v souvislosti se stále zdokonalující animací mimiky v obličeji pomocí vyměnitelných tváří pomocí tzv. rapid prototipingem, do jaké míry budeme schopni rozlišit, kdy sledujeme loutkovou animaci, a kdy už půjde o 3D počítačovou animaci. Jsme nesmírně zvědaví, kam se bude vývoj loutkové animace ubírat. Pevně ale věříme, že neztratí svůj jediněčný ráz a bude nás neustále uchvacovat ta dokonalá nedokonalost :).

Zpět ale k výrobě! Studio LAIKA je obrovské studio, které ve světě nemá obdoby. Díky svým prostředkům a možnostem si může dovolit zaměstnat (pro českou produkci nepředstavitelné) množství profesionálů a zkušených specialistů. Pokud někdy vydržíte po skončení animovaného filmu sledovat závěrečné titulky, jistě si všimnete zástupů jmen a pozic, na které v češtině ani nemáme slova. Loutková animace je prozatím nejnáročnější a nejdražší způsob výroby filmu (jak hraného, tak animovaného) a bez takového množství lidí by film nemohl vzniknout a to především z časových důvodů (a čas jsou peníze), nemluvě o výsledné kvalitě díla. Na výrobě loutkového filmu se vystřídá tolik profesí, že je nereálné, aby to všechno zvládl (a hlavně ovládal) jeden nebo více lidí. Proto se s loutkovou animací spíše setkáme v podobě filmů krátkých.

This slideshow requires JavaScript.

Čeho si také můžete při sledování závěrečných titulků u filmu Kubo všimnout jsou extra záběry, které především ocení zapálení fanoušci loutkového filmu. V záběrech vidíme nejen hlavní protagonisty filmu, ale i samotné animátory. Ti jsou ve víru animace zachyceni pomocí časosběrného snímání a my tak můžeme jenom zírat, jak takovou nádheru může někdo tak dokonale rozpohybovat. Pak už nám nezbývá nic než uvěřit, že za těmi kouzly stojí především lidé s obrovskou trpělivostí.

Velmi zajímavou postavou se pro nás stal režisér a producent filmu Travis Knight, na kterého se v budoucnu také zaměříme. Pro Travise byl Kubo a kouzelný meč prvním velkým filmovým debutem, díky nemuž potvrdil, že není jen výjimečný animátor, ale i režisér. Teď mi možná budete oponovat, že by to měla být samozřejmost, aby animátor byl i dobrým režisérem a máte vlastně pravdu. Pokud jde o krátký animovaný film, většinou je tomu tak, že autor musí zvládnout více rolí najednou. Takové autorské filmy jsou většinou omezeny finančním rozpočtem, od kterého se bohužel odvíjí téměř vše. Ale o tom si povyprávíme jindy.

Troufám si říct, že výroba filmu Kubo a kouzelný meč byla zase o kus složitější a náročnější než předchozí počiny studia LAIKA. Tvůrci filmu si dobrovolně kladli šílené, ale fantastické překážky, jejichž překování pak na nás v promítacím sále působilo více než velkolepě. Mezi zmíněné šílenosti patří například manipulace s loutkami v nadžitovní velikosti. To považujeme za geniální a neuvěřitelné těžké. Jsme si více než jistí, že na loutku v podobě obřího kostlivce nejspíš nikdy nezapomeneme. To samé můžeme říct o obřím mořském oku, které na nás po několik minut ve filmu hypnoticky zírá. To vše vytvořili a následně rozpohybovali neuvěřitelně trpěliví a šikovní lidé.

This slideshow requires JavaScript.

Jsme nadšení, že je LAIKA tak neuvěřitelně sdílná a nebojí se ukázat průběh výroby a animace v četných videích, které my následně můžeme s údivem sjíždět stále dokola. Nemluvě o fotografiích z průběhu tvorby a natáčení, kterých najdeme na internetu nepřeberné množství. I přesto si ale i tak studio hlídá svá know-how a neukáže všechno. Jedním z tajemství, které si LAIKA například drží, je složení hlavy loutky, ve které bychom nalezli desítky součástek, jež dohromady tvoří dokonalý mechanismus. Díky němu animátor může pohybovat při animaci očními bulvami. Na některých videích si však můžeme všimnout, že pro animaci této části obličeje využívají uši loutky, skrz které se dostanou k  mechanismus očí a obočí.

Ač se nám to může zdát neuvěřitelné, všechny postavy ve filmu jsou opravdové loutky, jichž byste se mohli dotknout. Cesta od počátku výroby až po přichycení loutky šrouby ke scéně je nádherný, ale také velmi zdlouhavý proces, na kterém se, jak jinak, podílejí desítky profesionálů z nejrůznějších odvětví.

NÁVRH

Vymyšlení hlavních postav není žádný med. Každá loutka musí hned na první pohled něco vypovídat o svých vlastnostech a povaze. Již v návrzích musí výtvarníci myslet na to, jaká postava je a čím se liší od druhých. Těmto aspektům musí být výtvarník otevřený již od prvních skic a odvíjí se od nich proporce loutky, oblečení, ale i účes, rekvizity a také budoucí gesta postavy.

ANIMAČNÍ KOSTRA

Aby se mohla postava hýbat, je animační kostrička nezbytnou součástí celé loutky. Pro hlavní role studio LAIKA sahá vždy po kvalitních kloubových animačních kostrách, které si pro své filmy navrhuje a vyrábí sama, a které vznikají na základě detailních skic. Armatura je vytvořena z velmi kvalitního kovu. Klouby jsou navržené a následně utažené přesně tak, aby animátor mohl vytvářet velmi hladkou animaci (film Kubo je snímaný dvaceti čtyřmi snímky za vteřinu – 24/fps – frame per second). Nikde ale není přesně definované, jak moc mají být animační klouby utažené. Někteří animátoři mají rádi volnější klouby, jiní preferují  pevnější místa ohybů. Pokud je ale kostra správně vyrobená a sestavená, nemusí se animátor bát, že by se loutka uvolnila příliš nebo s ní nešlo naopak vůbec pohnout. Ve výrobě má LAIKA několik techniků a odborníků, kteří se zaměřují pouze na výrobu a sestavování koster (popřípadně tzv. puppet hospital, kde probíhají opravy hotových a použitých loutek). Studio má ale loutky natolik propracované a kvalitní, že většině problémům předejde již v přípravné fázi a při výrobě.

This slideshow requires JavaScript.

MODELOVÁNÍ

Tvarování loutek patří mezi další neodmyslitelný, a velmi zábavný, krok. Jak jsme již v mnohých článcích psali, tělo loutky se skládá z několika materiálů. Velký důraz ohledně modelování studio klade na modelaci obličeje. Všechny obličejové fáze (a že jich je) jsou vymodelované pomocí 3D počítačového softwaru, který je propojen s 3D tiskárnou. Detailní propracování, barvení a stínování je však poté opět ruční práce, která vdechne jednotlivým fázím ten správný nádech. U hlaviček to ale nekončí, zbytek těla je také potřeba vymodelovat a dát každé loutce charakteristické křivky. Práce na loutkovém filmu je založrna na dokonalých detailech, proto záleží i na té nejmenší části loutky. Velmi důležitá jsou zejména místa, kterých se bude animátor dotýkat nejčastěji. Tyto body nesmí být příliš měkké, aby lidská ruka loutkou příliš nehýbala. Promáčknutí hrudníku, dotek v místech, kde je kostým příliš volný, může mít za následek to, že nám loutka bude tzv. žít a natuší celkovou kontinuitu animace. Ve studiu LAIKA to ale bez pochyb ví a jejich loutky patří i v tomto ohledu mezi špičku. Na modelování se podílí několik sculptorů, kteří k výrobě silikonových částí loutek využívají speciální materiály určené k výrobě modelů postav a forem pro odlívání. Pokud se v budoucnu sami pustíte do modelování, nezapomeňte si pořídit tenké latexové rukavice. Má to minimálně dvě výhody. Nezanecháte na vymodelovaném kusu těla žádné otisky a nebudete špinaví, tudíž celá vaše práce bude odvedena daleko lépe.

KOSTÝMY

Šití kostýmu pro loutku je nesmírně titěrná práce, která vyžaduje velkou trpělivost a ještě větší smysl pro detail. Ušití kostýmu ale předchází výtvarný návrh, vyhledávání nejvhodnějších látek a jejich kombinací. Kostýmní výtvarnice musí myslet na to, aby materiál látky neprozradil miniaturní rozměry loutky. Struktura látky musí být přímo úměrná její velikosti. To samé platí i o vzoru, který by měl být velmi drobný. Jak už jsme naznačili, kostým často vyžaduje vlastní animaci, tudíž se často ani látka neobejde bez vlastní animační kostry, ač o dost jednodušší (viz zlé sestry a jejich pláště).

This slideshow requires JavaScript.

VLASY

Jistě si při sledování CGI animovaných filmů v posledních letech všímáte neuvěřitelně propracovaných hřív a loken, kterým nechybí daleko do bezchybné animace. Pro mnohé nastal zlom při sledování filmu Rebelka, jejíž rusé vlasy plály přes celé plátno a staly se rozpoznávacím prvkem celého filmu. U loutky nastává vlasová revoluce o něco pomaleji, ale i tak se studio LAIKA snaží s možnostmi CGI animace držet krok. Ač film Kubo patří mezi stylizovanější animáky studia LAIKA, nemůžeme odepřít geniální práci vlásenkářek, kde opravdu každý vlas hraje velkou roli. Zní to srandovně, ale je to opravdu tak. Vlasy pro současnou animační loutku jsou většinou vytvořené na podobném principu jako vlasy vytvořené pro  3D počítačovou animaci. Prameny vlasů jsou napuštěny speciální látkou, díky nímž drží tvar a animátor je posléze může zapojit do animace. U počítačové animace je to podobné, zde však použijete speciální tzv. pluginy pro dynamickou animaci CGI vlasů. Pro lepší představu se podívejte na video z výroby vlasů pro filmu Koralína.

GREENSCREEN / ZELENÉ POZADÍ

Aby tvůrci filmu Kubo dosáhli požadovaného výsledku, ze kterého pak diváci neodrtrhnou oči, museli využít možností zeleného pozadí. V případě Kuboa zvolili zelené pozadí neboli greenscreen. Barva klíčovacího pozadí (angl. back – drop) se volí na základě barvy objektu, který je před barevným pozadím. Existují i jiné barvy, ale v tomto připadě zvolili zelenou, jelikož v záběrech často figurovala modrá barva a její odstíny a bylo by v postprodukci složité oddělit popředí od pozadí. Greenscreen se v případě loutky používá i ve spojení s tzv.rigem, který drží při animaci loutku ve vzduchu (běh, skok, let, pád, ale i chůze atd.). Samotný rig však zasahuje do záběru a je logické, že animátor nechce, aby bylo animační rameno vidět. Proto se tato animační pomůcka obarví zelenou barvou (aby měla ideálně stejný odstín jako celý greenscreen) nebo se oblepí papírem stejného odstínu zelené.

ANIMACE

Studio Laika vytváří animaci v plném rozsahu snímkové frekvence obvyklé u hraných filmů, to je 24 snímků za vteřinu (24fps/s). Kdysi, aby se ušetřil čas, se natáčelo jen 12 snímků, přičemž každý z nich byl duplikován, aby mohl být film promítán na klasických filmových promítačkách. Noční můra před Vánoci, animovaný film z roku 1993  režiséra  Henryho Selicka a scénáristy/producenta Tima Burtona stanovila animací 24 snímků za vteřinu nový standard, který dnes dodržují všechna velká studia produkující animované filmy.

Jak můžete níže vidět ve videu o výrobě filmu Kubo, jedná se o velmi detailní animaci. Jak už jsme psali v článku o nejstarším loutkovém filmu studia LAIKA Koralína a svět za tajnými dveřmi, velkým pomocníkem se studiu stala 3D tiskárna a proces zvaný rapid prototyping, díky němuž je animace obličejových fází tak jemná a propracovaná. Bez ohledu na tuto specialitu, nelze tamním animátorům upřít neuvěřitelou píli a především talent. Studio pro snímání animací a jejich následnou úpravu využívá animační program určený pro stop-motion animaci (pookénkovou animaci) zvaný Dragonframe, který si před jeho koupí můžete vyzkoušet zdarma.

Zorganizovat celý tým animátorů a zaručit producentovi, že žádný ze záběrů nebude opomenut a neztratíse mezi stovkami scén, to bylo opravdová výzva.Ve studiu byla vytvořena speciální tabule s barevnými štítky, kde byly všechny animační sekvence naplánované do posledního framu. Jedině tak bylo možné uhlídat, aby byly scény kompletní.

Všimněte si také, že ve videu všichni animátoři nosí tmavé oblečení. Důvod je jednoduchý. Při snímání scény by se pozadí, které je za fotoaparátem, mohlo odrazit v dekoracích na scéně či přímo v očích loutek. Je to maličkost, ale při postprodukci vás to může pěkně pozlobit.

NAMLUVENÍ LOUTEK

Veškeré dialogy, povzdechy, výkřiky a jiné citoslovce a jejich následná animace  (tzv. Lip-sych) se plánuje spolu s animací zbytku loutky. Vše je tedy potřeba mít připravené hodně dopředu, jelikož změnit pak nelze v tomto směru téměř nic. Herec, který namlouvá rozpohybované loutky, se tedy musí strefovat do úst své postavy.

Někdy se dialogy namlouvají dopředu a loutky se animují podle hlasu, jindy se animuje rovnou a herci v podstatě loutky „dabují“. Někdy je použito obou možností, když se třeba jeden z herců nemůže uvolnit ve stanovený termín a namlouvá postavu dodatečně, nebo když se při natáčení přeci jen něco musí změnit a určité sekvence je nutné následně znovu namluvit.

Výběr správného herce je nesmírně důležitý. Jeho hlas ovlivní divákovo vnímání celé postavy. Všimněte si, že vybraní herci, kteří namluvili postavy do filmu o Kuboovi jsou v jistém směru svým animovaným hrdinům celkem podobní.

Tím končí naše výprava za tajemstvím vzniku tohoto nádherného animovaného dobrodružství. Pokud se vám výlet za kulisy líbil, třeba v budoucnu dostanete od nás něco ještě výživnějšího.

A vy se nezapomeňte také podívat na video o výrobě, které se vám bude zaručeně líbit. Uvidíte jak v LAICE vyrábí loutky modelů, přes formy, rekvizity a 3D tisk až po výrobu kostýmu nebo třeba ohromných scén. Zkoukněte animátory v akci a mnoho dalšího:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *