RECENZE: Emoji ve filmu aneb kdo je divák?

Na to, že jsem šéfredaktorkou stránek o animaci a měla bych mít dokonalý přehled o současné animované scéně, nezvykle dlouho jsem se zhlédnutí snímku Emoji ve filmu úspěšně vyhýbala. Nicméně družina hyperaktivních dětí, které jsem ten večer hlídala, mě přemluvila a já můžu statečně prohlásit, že jsem náročnou projekci přežila.

Po divácky velmi úspěšném animovaném filmu V hlavě (Inside Out, 2015), přišla brzy do kin další novinka v podobě snímku Emoji ve filmu (The Emoji Movie, 2017). Už při zhlédnutí traileru Emoji ve filmu bylo do očí bijící, že se tvůrci filmu inspirovali příběhem snímku V hlavě.

A jaký je vlastně příběh Emoji ve filmu? Upřímně, musela jsem si to po skončení filmu vygooglit. Nejprve jsem si musela ověřit, jakému publiku je film určený. Podle výtvarného zpracování tipuji cílovou skupinu na věk kolem čtyř let. Po obsahové stránce, když opomenu, o čem film vypráví, můžou „fóry“ a jiné nesmyslné odbočky plně chápat až patnáctiletí diváci.

Film se odehrává ve virtuální realitě, uvnitř mobilní aplikace na smajlíky. Tyto smajlíky – emotikony používají mladí lidé místo textových zpráv, neboť nemají vůbec žádný čas. Už tento fakt pro mě byl těžko pochopitelný, ale nechtěla jsem dělat předčasné závěry a koukala jsem dál. Všichni Emoji čekají na osudný den D, kdy je majitel telefonu použije pro komunikaci v  Emoji aplikaci. Největším snem těchto smajlíků je dostat se do výběru nejpoužívanějších emotikon. Problém však nastane v momentě, kdy hlavní postava – smajlík zjistí, že nemá jen jeden výraz, ale má jich hned několik! Ono „dobrodružství“, na které se vydává s dalšími pofidérními postavami z jiných aplikací, začíná na cestě za tím stát se normálním, tedy jedno-výrazovým emotikonem. Jenom tak se do výběru oblíbených smajlíků dostane.

S vývojem celé této „zapeklité“ situace vás už dál mučit nebudu. Následuje smršť těžko pochopitelných scén, které probíhají mezi jednotlivými postavami z různých aplikací, které má v mobilu dnes každý druhý. Po chvilce jsem si říkala, jestli koukám na film nebo jen na animovanou reklamu na mobilní aplikace a přihlouplé hry, které hrají dnešní děti na iPadu, když sedí na záchodě. Postavy se setkají s aplikacemi jako Spotify, Facebook, Cloud nebo hra Candy Crash. Záporáky alias antiviry, hastagy, viry, pirátskými programy a podobnými zrůdnostmi se ve filmu opravdu nešetří. Čeho také není ve filmu po málu, jsou sprostá slova, nad kterými se pozastavily i samy děti.

Kromě neuvěřitelného chaosu, který nás doprovází po celou dobu trvání filmu, vidím problém především v tom, jak Emoji působí na děti. Ty film vnímají úplně jinak než dospělí. My na tenhle film prostě zapomeneme, náš mozek nás zachrání a snímek zastrčí do zásuvky „dělej, jakože se to nestalo“. Děti jsou ale jako houba. Zapamatují si informace, které považují za natolik podstatné, že s ní budou pracovat třeba několik let. Tvůrci filmů pro děti by se proto měli stokrát zamyslet nad tím, jak snímek bude vnímat dětský divák. Bude se smát tomu, co přijde vtipné dospělému?

Celý film navíc působí nesmírně depresivně. Nezachránily to ani přeplácané scény, které hrály všemi barvami. Ještě hůř mi bylo, když místo lidí ve filmu figurovali smajlíci, kteří měli jen jeden neměnný výraz. Přemýšlím, jak se u filmu asi cítí pětileté dítě, které je daleko vnímavější než já. Jediné, co mohu pochválit, je zajímavý nápad s emotikony, kteří jsou ve skutečnosti živými bytosmi. Nicméně tvůrci tohoto filmu látku neuměli pojmout a jednoduše se do toho zamotali. Z jejich snahy vzešla jen naprostá zrůdnost potlačující lidskou přirozenost.

Naštěstí mohu s radostí zkonstatovat, že děti, se kterými jsme film viděla, nedávaly víc jak polovinu filmu pozor. Ptaly se mě co je to „Spetafaj“ a co je to Facebook a proč jedna postavě té druhé říká, že je blbeček. Opět jsem si potvrdila, že dítě je nejlepší filmový kritik. Hned po pár minutách filmu víte, zda jste natočili dobrou věc.

Alex (Jake T. Austin) in Columbia Pictures and Sony Pictures Animation’s THE EMOJI MOVIE.