Obr Dobr od Stevena Spielberga - čtěte recenzi na Animuj.cz

RECENZE: Spielbergův Obr Dobr – příliš velké sousto?

the-bfg-steven-spielberg-slice1

Opět jsem zašla do kina na filmovou novinku. Tentokrát to byl kombinovaný hraný film s animací od Stevena Spielberga – Obr Dobr (v originálu The BFG). Trailer mě nalákal a po nějaké době, kdy byl film již v kinech, jsem nechtěla dát na první negativní komentáře ke kvalitě filmu a prostě jsem se na tu nádheru a dlouho očekávaný boom šla podívat. Filmy, které byly natočeny podle knižních předloh oblíbeného spisovatele Roalda Dahla jako byl Karlík a továrna na čokoládu a Fantastický pan Lišák mám moc ráda, tak proč by to tentokrát mělo být jinak? Určitě to bude senzační podívaná!

No, nebyla.

Já nechci být žádný prudimír co na všechno Obr Dobr od Stevena Spielberga - čtěte recenzi na Animuj.czjenom nadává a u toho se cpe čipsama, ale během filmu jsem se několikrát přistila u toho, jak se v hlavě přemlouvám ´ale notak , zasměj se už, aspoň trochu, vždyť to je přece sranda, né? no tak teď!´. Mám takový pocit, že tohle by si člověk při sledování filmu říkat neměl.

Přiznám se. Nečetla jsem ani jednu knížku od Roalda Dahla. Nikdy jsem se k tomu nedostala, ale všechny tři filmy, které byly natočeny podle jeho knížek, ač šlo vždy o jiné režiséry (Tim Burton, Wes Anderson, Steven Spielberg), byly všechny nádherně výtvarně zpracované a věřím tomu, že v knihách jsou tyhle fantastické světy stejně barvitě popsány jako pak na plátně. Jenže u filmu, stejně jako u knihy, větštinou nestačí jen obraz (pokud nesledujete němou obrazovou etudu). Záběry ve filmu Obr Dobr byly nádherné, poetické, promyšlené…prostě úchvatné. Ale to je málo. Prvních několik minut mě film bavil, byly tam dokonce i vtipné momenty (ale když jsem se v sále lehce zahihňala, nikdo se kolem mě nesmál, tak nevím). Dále nerozumím tomu, kde jsem vzala pocit, že první záběry z kouzelných anglických uliček mě určitě připravují na něco velkolepého a akčního. Bohužel ne. Drtivou většinu poté následujících záběrů bych přirovnala k poklidně se houpající lodičce přikotvené v osamělém přístavu. Nuda, nuda, nuda.

48334Dalším špatným krokem byl výběr hlavní   postavy krátkovlasé brejlaté holčičky, co se pořád diví. V pár případech jsem se pak už divila i já, protože jsem nechápala, čemu se diví. Opět nechci být hnusná, zvlášť když jde o dětského nezkušeného herce, ale její výkony byly k neuvěření (možná tomu se divila). Když si ale vzpomenu na hlavní dětskou postavu v E.T. mimozemšťanovi, tak ten kluk hrál naopak moc hezky. A teď budu asi dost povrchní, ale vzhled té holčičky se do hlavní role Spilbergova filmu prostě nehodí, ničím mě nezaujala a spíš mě rozčilovala.

34327e1100000578-3591675-image-a-31_1463338032640

Jelikož jsem zašla na dabovanou verzi filmu, vrhnu se rovnou na kritiku dabingu. Na to, že je český dabing jedním z nejlepších na světě, musím říct jedním slovem – katastrofa. Horší dabing jsem snad za poslední dobu zažila před pár lety u hraného filmu Colette, kde v prvních minutách totálně neseděl zvuk. Šišlající obr a pištivý dotěrný hlásek malé holky, to celé moc nevylepšili. Jediná postava, která byla dobře namluvená, byl zlý obr, kterého namluvil zkušený dabér Ota Jirák. Zbytek jsem vytěsnila.

Technologie v tomhle filmu byla kombinovaná. 3D animace a animace spojená s hraným filmem – motion capture. Na stejném principu byl natočen například Spielbergův animák Tintinova dobrodružství nebo se touto metodou rozhodli jít i tvůrci české počítačové hry Kingdom Come: Deliverance. Touto technologií docílíte velmi věrohodné a propracované animace. Je to metoda, kdy snímáme pohyb herce pomocí elektrod, které má herec připevněné na těle a ty převádí přesný pohyb do digitální verze, která se následně ještě zpracovává do konečné podoby. Velmi podobrně si o této technologii můžete počíst na Wikipedii, kde jsou její možnosti a princip detailně vysvětlen. Obr a celé prostředí kolem něm, bylo velmi dobře zpracované a jak můžete vidět na fotkách, textury jsou „jako živé“. Velmi se mi líbí například vlasy nebo kůže. Při spatření hlavního záporáka jsem si však vzpomněla na nedávno uvedený film Warcraft: První střet a propracovanost postav v něm a byla jsem zase trochu zklamaná, jelikož tvůrci Warcrafrtu zvolili úplně stejnou technologii – motino capture, ale výsledek je neporovnatelný.

This slideshow requires JavaScript.

Ještě si dovolím jednu technickou poznámku. Velmi by mě zajímalo, jakým důvodem bylo „škubání“ v místě středu reálné postavy (holčičky) a obrovské ruky Obra Dobra. Je možné, že by Spielberg pustil takové „otřesy“ do světa? Nebo to bylo jen nastavením promítání přímo v kině? Těžko říct. Jestli jste si toho také všimli a napadá vás proč se tak stalo, pište na info@animuj.cz!

Já vím. Tohle byla opravdu smutná a zpruzelá recenze. Doufám, že příště půjdu do kina na film, u kterého se mi nebude chtít brečet nebo spát.

Autor: Karolína Čížková