Rozhovor: animátor Jasper Kuipers (NL) o současné animaci v Holandsku

Jasper Kuipers je součástí našeho Animátorského kalendáře 2018 a svou tvorbou zdobil měsíc červen. Jasper je animátor z Holandska a právě dokončil svůj krátkých loutkový animovaný film Finity Calling.Snímek vznikal pookénkovou animační technikou (tzv. stop-motion). Film právě oblétá festivaly animace po celém světě. Zeptali jsme se Jaspera na spoustu věcí – zajímaly nás možnosti studia animace v Holandsku a finanční podpora animace ze strany státu. Také nám prozradil své oblíbené nizozemské animátory, filmy a mnoho dalšího!

Jak jsi se dostal k pookénkové animaci (stop-motion)?

Začal jsem chodit na uměleckou školu a měl jsem představu, že ze mě bude klasický umělec – budu malovat obrazy, modelovat plastiky atd. V té době jsemale netušil, že má škola ještě obor animace. A tak díky krátkému workshopu animace, který nám zprostředkoval vedoucí ateliéru animace, jsem se dostal k animování a okamžitě se zamiloval! Druhý den jsem se rozhodl hned přejít z výtvarného umění  do ateliéru animace.

Ve druhém ročníku jsme měli v plánu zaměřit se na stop-motion techniku a to mi sedlo. Rád se při modelování zašpiním ruce a miluji všechny ty detaily a možnosti, které tato technika nabízí. Uvnitř toho všeho je něco neskutečně reálného. Materiály, které můžete při pookénkové animaci použít, vytváří kouzlo animace velmi hmatatelné.

Které holandské animační školy můžeš doporučit našim českým animátorům?

V Nizozemsku nejsou žádné školy, které by se specializovaly čistě na stop-motion animaci. Ale existují školy animace, kde získáte poměrně široké povědomí o v různých technikách, to ano. Pokud preferujete určitou animační techniku, tak se na ni můžete zaměřit. Škola, do které jsem chodil, se jmenuje St Joost a nachází se v Bredě na jihu Holandska. Je velmi hezká a nabízí velice široké spektrum animátorů. Další dobrou školou je HKU v Utrechtu, ze které vychází mnoho kvalitních absolventů-animátorů.

Můžeš nám doporučit holandský animovaný film, který by neměl ujít naší pozornosti?

Myslím, že spousta lidí tenhle film zná, ale pro ty, kteří jej ještě neviděli: koukněte na Otec a dcera od Michaela Dudoka de Wita. Podle mě jeden z nejkrásnějších krátkých animáků, které jsem kdy viděl!

 

Promítneš do své tvorby vlastní emoce a vzpomínky nebo hledáš inspiraci úplně jinde?

Vlastně oboje. Myslím, že je téměř nemožné nepromítnout do své tvorby něco ze sebe. Když se nechám inspirovat vlastními zážitky a vzpomínkami, vždycky se na téma ale podívám z větší perspektivy a snažím se zbavit přílišných zvláštností, aby byl můj příběh blízký i lidem, kteří film poté sledují v kinech. Ale kromě mé vnitřní múzy je mi i velkou inspirací vše kolem mě. Nejčastěji pak propojím tyto dva světy dohromady, to mě baví nejvíc.

Jak vznikal Tvůj poslední film Finity Calling?

Začalo to už dávno jako součást dvouletého pobytu na holandském Institutu animovaného filmu v Tilburgu. Dostala jsem tu příležitost, abych rozvíjel svůj nový projekt, a rok jsem pracoval na vývoji filmu Finity Calling. Psal jsem scénář, vyráběl různé modely k filmu a neustále vylepšoval detaily ve scénáři. A na konci pobytu jsem stál na začátku fáze výroby filmu. Hned jsem se spojil s Marcem Thelosenem z produkční společnosti SeriousFilm, abych získal finanční prostředky na realizaci projektu. Nakonec jsme se podíleli na koprodukci ještě s belgickým studiem Walking the Dog, kterýpracoval na vizuálních efektech a postprodukci filmu.

Byl jsi nakonec na výrobu filmu sám nebo jsi měl k dispozici tým?

Během výroby pomohlo poměrně hodně lidí. Já sám jsem pracoval na každém aspektu filmu, pracoval jsem například na výrobě animačních loutek, dekoracích, postprodukci, posléze i na grafice apod. Na filmu pracovalo celkem asi 25 lidí.

Můžeš nám říct, o čem Finity Calling je?

Film je o dospělých a dětech. Dospělí začnou závidět dětem, jelikož ještě nejsou lapeni do myšlenek na smrt a neznají pocit úzkosti. Ve Finity Calling se ale zastaví čas a my tak můžeme uvažovat o konkrétním okamžiku uvědomění. Myslím, že moment uvědomění si vlastní smrti je proces, ke kterému musíme každý dospět. V tomto filmu chci ten okamžik ukázat jako zásadní změnu našeho pohledu na život.

 

Můžeme v blízké době Finity Calling někde vidět?

Právě teď poběží film takové kolečko po různých festivalech, tak buďte ostražití, protože promítání proběhne i na festivalech nedaleko od České republiky. Nejbližší promítání je proběhne na festivalu Anima Mundi v Brazílii, Ars Electronica iv Rakousku, Insomniafest v Moskvě a Psarokokalo International Short Film Festival v Řecku.

A znáš náš festival animace – Anifilm?

Jasně, že znám, ale ještě jsem tam nikdy nebyl. Moc rád bych chtěl festival navšívit! Slyšel jsem o něm samé dobré věci.

Co je podle Tebe největší problém stop-motion techniky?

Hmmm, to je těžká otázka. Když se nad tím zamyslím, velký problém může být někdy také velká příležitost. Myslím, že nás občas dokáže potrápit například vůle některých materiálů, kteřé pro animaci použijeme. Na druhou stranu, když nad materiálem zvítězíte, ten pocit je k nezaplacení!

Zajímají Tě i jiné animační techniky?

Určitě. Já vlastně pracuju s různými druhy animace.  Kromě loutkové animacedělám i klasickou kreslenou animaci, ploškovou animaci, animaci olejovými barvami na sklo nebo dělám animační koláž z nalezených záběrů atd. Řekl bych, že každý můj projekt těží z odlišného přístupu a někdy to tudíž znamená střídat různé techniky.

Už jsi viděl film Teheránská Tabu nebo Psí ostrov? Co si o filmech myslíš?

Nedávno jsem viděl Psí ostrov. Tolik úžasných dovedností jen v jediném záběru! Je tam ohromné množství detailů a zručnosti, klobouk dolů!

Je animace v Holandsku ze strany státu dostatečně podporovaná?

Řekl bych, že máme v tomhle směru systém financování celkem dobře postavený. Rozpočty jsou sice nižší oproti jiným zemím, ale zato jsou u nás podporované více umělecké a experimentální animace, což je skvělé.

Doporučíš nám některé současné holandské animátory?

Těch je tolik! Nejspíš teď raním city některých mých kamarádů/animátorů, protože bych nezvládol vyjmenovat všechny, kteří odvádí skvělou práci. Ale určitě zkoukněte Maschu Halberstad, která dělá úžasné stop-motion filmy. Také Hiska Hulsinga, který právě pracuje na animovaném seriálu Undone pro Amazon a nesmím zapomenout na jeho úspěšný krátký film Junkyard.

Už máš představu o svém dalším animovném filmu?

Mám spoustu nápadů, ještě nevím, který z nich vyhraje. Tak ještě uvidíme na čem nakonec začnu pracovat jako první.

A otázka na závěr – jaká je nejčastější kladená otázka animátorovi?

Hahaha! Myslím, že nejčastěji se mě lidé ptají na to, kolik fotografií musím udělat pro dokončení filmu. Je to celkem nudná otázka…ale to je většinou počáteční otázka, vždycky se musí nějak začít. 😉

Děkujeme Ti za rozhovor!

Komentářů: 2

  1. Děkuji za ten výborný rozhovor, nizozemský stop motion je velmi zajímavý a svébytný!
    Ale objevil jsem v textu maličkou chybu – «zkoukněte Mascha Halberstada, který dělá úžasné stop-motion filmy.» Masha Halberstad je žena. Na slovo, je také známá jako autorka videoklipu
    Prodigy «In The Wild Frontier» .

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *