Rozhovor: Martin A. Pertlíček o studiu animace v Plzni a spolupráci na projektu Trojhlas

Student loutkové animace Martin A. Pertlíček na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni vytváří pod vedením profesora Jiřího Barty a Milana Svatoše svůj magisterský animovaný film Noctuelle, který bude součástí pásma animovaných filmů Trojhlas

Jak jste spokojený s výukou na ZČU v Plzni, kde studujete Animovanou tvorbu?

Myslím, že velice. Mám tu čest studovat u profesora Jiřího Barty, jehož práce si hluboce vážím. Jeho filmy pro mě byly určitým zjevením, které formovalo mou cestu k výtvarnému umění. Technickou stránku jednotlivých snímků konzultujeme s panem Svatošem, který spolupracoval na celé řadě animovaných filmů.

Ateliér animované a interaktivní tvorby je jediným oborem na ZČU v Plzni příbuzný filmové tvorbě. Kdo studenty učí další aspekty filmu jako je kamera, postprodukce nebo produkce?

Předměty typu střih a kamerové snímání v osnovách ateliéru máme. Postprodukci máme v rámci semináře v prvním ročníku a dále studenti spolupracují mezi sebou a navzájem si na filmech pomáhají. Není to asi model, jaký funguje na FAMU nebo UMPRUM, ale já to cítím jako velkou výhodu. Ateliér animace v Plzni je asi nejmladším ateliérem animace v České republice, přináší v něčem svěží přístup (studenti zde například experimentují  s motion capture) a nebo se snaží udržet určitou návaznost na historii české animace, což je, myslím, můj případ.

Jak jste se dostal k projektu Trojhlas a jak funguje spolupráce mezi školou a studiem MAUR Film?

Pro svou diplomovou práci jsem chtěl již od začátku sehnat producenta. Způsob práce, kdy jako autor zastupuji všechny profese od A do Z, jsem si vyzkoušel na své bakalářské práci a je to velmi vyčerpávající. Znamenalo to pro mě i výzvu spolupracovat s profesionálním studiem,  protože, jak uvádím výše, na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara předmět, jako je filmová produkce, nemáme.

Pokud já mohu soudit, tak spolu škola a Maur film vycházejí skvěle, ovšem nevím, jestli to není otázka spíš na naše producentky.

Měl jste během výroby Vašeho filmu Noctuelle k dispozici dostačující prostory a natáčecí techniku?

Techniku mám z velké části svou, v současné době mám soukromý ateliér k natáčení v prostoru Depa 2015 v Plzni, za což jsem moc vděčný, protože mi vyšli v mnohém hodně vstříc.

Z trojice filmů projektu Trojhlas je Váš snímek asi nejtemnější. Jaký je námět Vašeho filmu a jakou hlavní myšlenku má divákům předat?

Ve filmu Noctuelle jsem se snažil nalézt pole syrové poetiky. Film je určitě hororový, má prvky noir filmu a je založený na atmosféře, ale je také poetický. Pojednává o snech o jejich výrobci, což mi přijde krásné samo o sobě. Je zde samozřejmě odvěký zápas dobra se zlem, který se odehrává na rovině dobro a zlo v každém z nás. Pointa je trochu neurčitá, ale nechci vše prozrazovat.

Co Vás nejvíce láká na loutkové animaci a jaké jsou naopak její největší nevýhody?

Kromě skutečnosti, že v loutkovém filmu není nic nemožné, je to asi taktilní (možnost kontaktu, dotyku pozn.red.) rozměr celé věci, který je u loutkového filmu markantní. Loutku beru tisíckrát do ruky a díky tomu ožívá.

Jediná a největší nevýhoda ale je, že je to neskutečný žrout času.

 Co budete dělat, až práce na Trojhlasu skončí?

Myslím, že zkusím být tak týden v klidu a trochu si odpočinout. Pak mi to asi nedá a začnu připravovat nějaký z dalších námětů, které mám v hlavě.

This slideshow requires JavaScript.