Jan Míka ml. - rozhovor pro Animuj.cz

ROZHOVOR s Janem Míkou: o kombinované animaci, reklamě i novém filmu Husa

Rozhovor s filmovým tvůrcem, producentem a animátorem Honzou Míkou o jeho současné tvorbě, plánech a harmonii mezi běžnou freelance rutinou a uměleckými ambicemi.

Máš za sebou se svým filmovým studiem velké množství úžasné práce. Filmofon dělá reklamy a promo spoty pro velké firmy, ale i vlastní animované filmy. Jak dělíš čas mezi práci a vlastní tvorbu?

Děkuju za pochvalu! Když mám zakázku, pracuju na ní a svým věcem se věnuji v pauzách nebo ve volném čase. Tím pádem jde všechno pomaleji, trvá mnohem déle, nezbývá energie. Skutečnost je taková, že celkem běžně dělám 3-4 komerční zakázky souběžně a do toho připravuji své filmy. Teď navíc finišujeme s divadelním představením HON, které má premiéru v listopadu a taky mám rodinu. Takže vedu takový poklidný život.

Kromě animovaného filmu a VFX se pohybuješ i v hrané tvorbě. Té se dlouho věnuje také Tvůj tatínek. Kdy ses začal zajímat o animaci a obrazovou postprodukci, a co Tě na tom lákalo?

Animace je oživování neživého, rozhýbávání nepohyblivého. Když se dívám na své děti, jak si hrají s panenkami, tak nedělají nic jiného, než že animují. Chodí s nimi, mluví za ně, vymýšlí jim situace. Takže já jsem se jen vrátil k tomu, co jsem dělal od malička. Hraju si a to mě živí. A navíc mě moc baví, že animovaní herci dělají přesně to, co chci.

Jan Míka ml. - rozhovor pro Animuj.cz

Tvůj poslední film Jsme přece lidi vznikal inovativní technologií, kdy jsi propojil reálnou 3D loutku s hranou akcí a rozanimoval jsi je až v počítači. Na jakém principu celá tato technika stojí?

Pokusím se princip objasnit na příkladu zajíce, který ve filmu vystupuje. Je to vždy zajíc, tatáž postava, ale do záběrů se dostávala dvěma rozdílnými technologiemi.

Technologie první:

Začali jsme tím, že Kateřina Proutkovská ušila podle výtvarných návrhů loutku vysokou cca 70cm. Bylo možné navléci ji na ruku a vodit jako klasického maňáska. Zároveň do ručiček šlo našroubovat vodící tyčky. Bylo nutné, aby takovou loutku vodili alespoň dva lidé. Byla pak fyzicky přítomná v předem vytipovaných záběrech. Při trikové postprodukci byly vodící tyčky vyretušovány a na oči byly umístěny panenky a víčka:

https://vimeo.com/album/3488124/video/173646374

Použival jsem téměř výhradně software Adobe After Effects, pro trackování očí program Mocha. Celý compositing se pak dělal opět v After Effects, protože ve filmu je obrovské množství dokreslovaných pozadí a navíc půl filmu se odehrává v zimě a při natáčení nebyl sníh. Což celý proces trikové postprodukce dost zpomalilo:

https://vimeo.com/album/3488124/video/152423825

 

Technologie druhá:

Ještě než vzala Káťa Proutkovská jehlu a nit, aby přišila zajícovi uši k hlavě a nohy a ruce k tělu, vzal jsem všechny tyto části a před modrým pozadím jsem je nafotil z různých úhlů. Mám tak fotografie všech těchto částí rotujících o 360°. Všechny jsem musel “odříznout” od pozadí a pak slepit do jednoho mohutného rigu v After Effects, přičemž úhly objektů při focení vytváří animační fáze (např. otáčení hlavy apod.):

https://vimeo.com/album/3488124/video/130543221

Jde tedy v podstatě o klasickou ploškovou animaci, která se však děje v počítači. Tuto technologii jsem využíval v záběrech, v nichž bylo nutné vidět celou postavu zajíce a nebylo tedy možné využít maňáska. Takové záběry se nejprve trackovaly pro rekonstrukci pohybu kamery a posléze se do nich vložila placatá postava zajíce:

https://vimeo.com/album/3488124/video/141638158

Jan Míka ml. - rozhovor pro Animuj.cz

Dnes film sklízí úspěchy a ceny na mnoha místech ve světě. Potkaly Tě při jeho výrobě nějaké překážky, kvůli kterým jsi musel změnit své představy o finální podobě snímku?

Těžkosti mě potkávaly, ale naštěstí nikdy nevedly k žádné změně. Nejhorší byl nedostatek sněhu při natáčení, tak jsme museli na zem pokládat bílou geotextilii a dohánět vše v postprodukci. Dokonce jsem natáčení o rok posunul, abysme nějaký reálný sníh měli a to se vyplatilo. Na tomto videu je to patrné:

https://vimeo.com/album/3488124/video/222170808

V současné době už plánuješ další film. Můžeš nám prozradit jeho příběh?

Film se jmenuje HUSA a je to krátký animovaný film o malém chlapci, vášnivém fotbalistovi, který se ve svém životě musí poprvé utkat s opravdu nebezpečným soupeřem. S husou. Víc v tuto chvíli nemůžu prozradit.

Už máš jistě představu, jakou technologií bude film vznikat. Použiješ i tentokrát vícero animačních technik?

Jasně! Scéna se staví ve studiu stejná jak pro klasický loutkový film, ale bude většinou natáčena normální frekvencí v reálném čase. Do natočených  záběrů se budou v postprodukci vkládat 3D postavy (chlapec, husa…), které mám vyrobené fyzicky jako loutky a metodou fotogrametrie se převádí do 3D, kde se následně rigují a připravují pro animaci. Zde je test technologie pro chlapcův míč:

https://vimeo.com/album/4621410/video/220319798

Musí být komplikované vyvíjet vlastní animovaný film a do toho fungovat na plný úvazek jako VFX designer a točit reklamy. Je možné věnovat se těmto odvětvím současně a přitom odvádět dobrou práci?

Je to věc priorit. Reklama mě živí. A nejen mě, celou moji rodinu, za kterou mám zodpovědnost. Čili musím tuto práci upřednostnit. Na druhou stranu pro mě reklama znamená finanční prostředky pro mou vlastní práci. Navíc mám velké štěstí, že je kolem mne spousta přátel, kteří jsou ochotni mi pomáhat nezištně. Za to jsem jim velice vděčný. Ale přesto musím své vlastní filmy odsouvat na vedlejší kolej a pracuju na nich ve volných chvílích. Je to tak možné dělat jen pokud má člověk touhu vytvářet něco, v čem vidí smysl, pokud tomu skutečně věří a je zdravě ctižádostivý a pokud má hodnou a tolerantní ženu. A to já naštěstí mám.

Asi není žádné tajemství, že speciálně při studiu animace musí budoucí animátoři věnovat velký kus času i samostudiu. Jak ses dovzdělával Ty a jaké mají dnes studenti možnosti?

Pochopitelně je nutné sledovat server Animuj.cz

Díky, bez nás by to nešlo! V rámci listopadové výstavy Doll Prague Exhibition, kde se nově otevírá sekce pro animační loutky, Tě budeme moci konečně potkat. Přivezeš s sebou z Tábora také originální loutky Lišky a Zajíce z filmu Jsme přece lidi?

Ano, vezmu oba. Dám je do pucu a přivezu je. A snad i loutku chlapce k filmu HUSA a něco dalšího. Ještě to musím pořádně promyslet. Ale kdokoliv se stavte a popovídáme si!

Těšíme se na Tebe i loutky a děkujeme za rozhovor!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *