Vladislav Starevič

Příběh tohoto muže zní jako neuvěřitelná pohádka. Vladislav Aleksandrovič Starevič (1882 – 1965) položil základy loukové animace bez cizí pomoci. Trvalo dlouhá desetiletí, než jeho genialitu překonal jiný tvůrce.

Vladislav Starevič - otec loutkového filmu, ruský tvůrce animovaných filmů Starevič patřil mezi ty šťastlivce, kteří byli obdarování mnoha talenty. Jedním z těchto talentů mu pomohl zapsat se do historie světového animovaného filmu. Vladislav Starevič pocházel z Polska, odkud byli jeho rodiče. Vychován byl ale babičkou v Litvě, která byla tehdy součástí Ruska. Jako mladý měl nevídané výtvarné dovednosti a tak kreslil do novin karikatury. Později se k jeho dovednostem přidala i schopnost vytvořit z netradičních materiálů (sláma a balící papír) překrásné kostýmy, které přihlašoval vždy na vánoční svátky do místní soutěže – které mimo jiné vždy vyhrál. Dalším z jeho nevídaných předností byla láska k přírodě – konkrétně ho velice fascinovali brouci a hmyz obecně. A tak se z něj stal úspěšný entomolog. Stále nevíte, jakým způsobem se to týká jeho animačních kouzel? Nyní se k tomu dostanu. Vladislav Starevič byl především pokrokový entomolog a – filmový průkopník. A proč neustále omílám slovo entomolog? Jako jediný člověk dokázal spojit tyto dvě, na první pohled neslučitelné, záliby.

Vladislav Starevič - otec loutkového filmu, ruský tvůrce animovaných filmů Již roku 1909, kdy se mohlo všem o moderních technologiích jen zdát, natož v Rusku, mu přírodovědné muzeum v Kaunasu propůjčilo kameru. Starevič neměl nijak neobvyklé záměry – potřeboval natočit dokument o životě hmyzu. Pravděpodobně v tenhle moment přišel zvrat, který Starevičovi změnil život. Chtěl natočit dva roháče, jak spolu vedou souboj, ale jak na to? Tito brouci jsou převážně noční tvorové, a jakmile Starevič zapnul světla, oni se stáhli a bylo po natáčení. Dostal proto pro mnohé absurdní nápad – vytvořit si z těchto brouků animační loutky a celý souboj tak vytvořit pookénkovou animací. Použil tvrdé části z již mrtvých brouků, přidal vosk a několik drátků a animační loutky byly na světě. Kvalita loutek ale nebyla vůbec špatná. Jak na ruské tak i na světové poměry byla úroveň zpracování naprosto špičková. Jakmile dokončil tento úchvatný animovaný film, položil Starevič základy animovaného filmu v Rusku – píše se rok 1909.

Ne všechny Starevičovy filmy jsou dochované, ale i přes těch mnoho let máme možnost je spatřit. Tento autor je pro nás významný hned z několika důvodů. To on se nebál a oprostil se od, v mnoha směrech snazšího, stylizovaného zpracování animovaného filmu. Míra reálného zpracování byla až k neuvěření a do dnes se takto potlačená stylizace nepovedla téměř žádnému tvůrci animovaného filmu.

Roku 1910 se stal Stareviš jako 28 – letý ředitelem muzea, ale již v té době si veřejnost začala všímat jeho animačních dovedností. Výjimečně talentovaného muže si také hned všiml producent Chanžonkov, ten hledal pro své studio vhodné talenty. Společně odjeli roku 1911 do slibnější Moskvy. Jeji spolupráce byla po všech stránkách téměř bezchybná a Starevič si na podmínky nemohl stěžovat. V Moskvě se mu díky chytrému producentovi dostalo té nejlepší techniky a vhodných prostor pro tvorbu. Všechny jeho filmy, které Chanžonkov vyprodukoval, mířily ihned do jeho sítě kin. Starevič ale byl v tomto případě světlá výjimka, nehledě na to, že v počátcích animovaného filmu v Rusku šly jedině Starevičovy filmy za hranice Ruska.

Kameramanova pomsta 1911 - Vladislav Starevič - otec loutkového filmu, ruský tvůrce animovaných filmů Za několik let tak získal Starevič ve světě (Francie a USA) vysoké uznání jako režisér, mistr zvláštních efektů a především neobvykle šikovný animátor. Starevič ale nezůstal jen u loutky, rozhodl se zkusit i kreslenou animaci či kombinované filmy až po ty hrané, ale ve výsledku vždy tíhnul k loutkové animaci. Filmy, které Starevič vytvářel, jsou i dnes naprostým unikátem a je důležité zmínit, že autor nikdy nepřekročil onu hranici, kdy má divák pocit, že filmy tvořený z loutek, které byly dříve opravdovými brouky, je něčím morbidním či odpudivým.

Ptáte-li se na žánr, ve kterém se Starevič našel, pak to byly především bajky.

Mravenec a kobylka 1913 - Vladislav Starevič - otec loutkového filmu, ruský tvůrce animovaných filmů Pojďme si ale připomenout několik filmu z jeho tvorby. Jeho první filmové kousky sahají do až roku 1909, kdy Starevič pobýval ještě v Litvě v Kaunasu – všechny filmy bude pravděpodobně ale nadlidský úkol sehnat.

Kameramanova pomsta / Месть кинематографического оператора´ z roku 1911

O vzájemné nevěře manželů brouků. Opět silně kořeněné ponaučení na konci příběhu.

 

Mravenec a kobylka /Стрекоза и муравей´ z roku 1913

Příběh pojednává o veselé kobylce, která si plnými doušky užívá letního sluníčka a ve volných chvílích dělá naschvály ubohým mravencům. Ti se zrovna připravují k zimnímu spánku. Film skončí mrazivým ponaučením.

Starevič musel po Říjnové revoluci ze své země uprchnout do Francie, kde pokračoval ve své tvorbě, avšak už nikdy se mu nepodařilo získat tak dobrého producenta jako měl v Rusku. Nikdy paradoxně nezískal na své filmy tolik peněz a prostoru. V některých případech, kdy nebyl Starevič z mnoha důvodů schopný dokončit své filmy, přicházela na scénu dcera Irena, která jeho filmy následně dokončila. Společně pak ale dokázali vyprodukovat několik dalších povedených filmů, jako byl například celovečerní snímek z roku 1930 Le Roman de Renard.

Tento film vám možná může připomínat nějaký novodobější loutkový film – pravděpodobně to bude Fantastický pan Lišák od Wes Andersona. Avšak ve Francii ani samotná distribuce nešla úplně tak, jak si představoval a do francouzských kin se film dostal až o deset let později. V tomto případě se jednalo o třetí zvukový animovaný film na světě.

Vladislav Starevič - otec loutkového filmu, ruský tvůrce animovaných filmů Vladislav Starevič - otec loutkového filmu, ruský tvůrce animovaných filmů

Starevič se ale za celou dobu své tvorby s nikým o své zkušenosti nedělil, tudíž se nám po jeho smrti mohlo o navázání ruské tradice jen zdát. Kdokoli, kdo se o animovaný film v Rusku zajímal, tak musel začít úplně od začátku, bez jakýkoliv instrukcí či návodů a rad.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *